مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۹/۲۱

اولین واکسین تب دنگی در مکسیکو

نخستین واکسین برای تب دنگی- یک مرض ویروسی منتقل‌شونده به‌وسیله پشه‌ها که هر سال تا ۴۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کند- برای استفاده در مکسیکو تصویب شده است.
به نوشته هافینگتون پست شرکت دواسازی فرانسوی سانوفی، روز چهارشنبه 9 دسمبر (18 قوس) اعلام کرد این واکسین به نام دنگواکسیا (Dengvaxia) در طول دو دهه در دست تولید بوده و بر روی 29000 مریض آزمایش شده است.
مقامات صحت مکسیکو این واکسین را برای پیشگیری از چهار سویه ویروس دنگی در کودکان و بزرگسالا از 9 تا 45 سال در مناطقی که این مرض آندمیک یا بومی است، تأیید کرده است.
خوزه آردوندو گارسیا، استادتحقیق کلینیک در انستیتوت امراض اطفال مکسیکو در این بار گفت: «دنگی به یک مشکل صحی موجود در مکیسکو و سایر کشورهای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در آمریکای لاتین بدل شده است. این نخستین واکسین تأییدشده برای پیشگیری از تب دنگی یک اختراع عمده و پیشرفتی در بخش صحت عمومی است.»
دنگواکسیا در مرحله آزمایش کلینیکی در محافظت در برابر چهار سویه در گردش ویروس دنگی در سراسر جهان میزان تأثیربخشی حدود 60.8 درصد را نشان داده است.
این تأثیربخشی نسبت به واکسین‌های سرخک یا فلج اطفال (پولیو) که میزان تأثیربخشی بیش از 95 درصد دارد، نسبتاً پایین است.
اما این واکسین در مقابل شکل شدید تب دنگی به نام تب خونریزی‌دهند دنگی که در صورت تداوی  نشدن مرگبار است، حفاظت بیشتری ایجاد می‌کند. سانوفی در بیانیه‌ای گفت که این واکسین «از هر 10 مورد دنگی شدید از 9 مورد و از هر 10 مورد بستری شدن به علت دنگی از 8 مورد در گروه سنی پیشگیری می‌کند.»
علائم تب دنگی به‌طورمعمول یک هفته پس از گزش به‌وسیله پشه آلوده شروع می‌شود و اغلب برای دو تا هفت روز ادامه می‌یابد. این علائم شامل تب،‌ دانه‌های پوستی، درد مفاصل یا عضلات، سردرد یا درد پشت چشم‌ها می‌شوند که گرچه ناتوان‌کننده هستند، اما اگر شناسایی وتداوی شوند به‌طور کارآمدی قابل‌کنترول هستند. 
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger