مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۷/۱۶

آشنایی با سازمان MSF یا داکتران بدون سرحد


سازمان داکتران بدون سرحدیا ام‌اس‌اف (MSF) یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های طبابت در جهان است که بیش از ۳۶۰۰۰ داوطلب از ۶۰ کشور در آن کار می‌کنند.
ام‌اس‌اف در 21 دسمبر 1971 در هنگامی تأسیس شد که گروهی از داکتران و خبر نگاران اهل فرانسه ازجمله داكتر برنارد کوشنر، یکی از چهره‌های شاخص خدمات انسان دوستانه، (و وزير خارجه بعدي فرانسه)‌آنچه را نسل‌کشی در منطقه جدایی‌طلب بیافرا در نایجیریا توصیف می‌کردند، محکوم کردند.
این سازمان غیرانتفاعی مراقبت‌های اضطراری طبی را در مناطق جنگی، در هنگام حالت پاندمیک و در مواقع بلایای طبیعی فراهم می‌آورد و گروهی خودگردان متشکل از 24 انجمن در سراسر جهان است که مقرش در سوئیس است.
تعهد اعلام‌شده سازمان داکتران بدون مرز به مراقبت از مریضان بدون توجه به نژاد، مذهب یا وابستگی سیاسی و شهرت آن از لحاظ کار کردن در سخت‌ترین شرایط باعث شد که این سازمان در سال 1999 برنده جایزه صلح نوبل شود.
این سازمان در سال 2014 نظارت بر 384 طرح  را در سراسر جهان به عهده داشت که 31 درصد آن‌ها با نزاع‌های مسلحانه مربوط بودند.

عملیات در سودان، جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، هائیتی، سیرالئون، افغانستان، نایجیریا، لیبریا، اتیوپی و عراق بیش از نیمی از هزینه‌های این سازمان را به خود اختصاص می‌دهند.
ام اس‌اف بر روی وب‌سایتش می‌گوید، این نظر را که مردمان فقیر مستحق دریافت مراقبت‌های طبی درجه سه هستند نمی‌پذیرد و تلاش می‌کند که مراقبت با کیفیت بالا را برای مریضان فراهم آورد و این سازمان به خاطر جلب توجه عمومی به منازعات فراموش‌شده از طریق اقداماتش شهرت دارد.
این سازمان در سال 2014 بیش از نیم میلیون مریضان - از جمله 2200 نفر دچار ویروس ابولا - را در کلینیک ها و شفاخانه هايش در 63 کشور جهان تداوی کرد.
این سازمان برای مقابله با انتشار امراضی مانند مالاریا که 2.1 میلیون مریضان دچار آن را در سال 2014 درمان کرد، و نیز مبتلایان به ویروس ایدز (HIV) و وبا فعالیت می‌کند.
کانون تمرکز دیگر این سازمان سوءتغذیه است. داکتران  ام‌اس‌اف در سال 2014 از بیش از 200 هزار کودک دچار فقر شدید غذایی مراقبت کردند.

 هزینه‌های ام اس‌اف عمدتاً به‌وسیله شبکه‌ای متشکل از 5.7 میلیون اهداکننده خصوصی تأمین می‌شود که 89 درصد از بودجه 1.44 میلیارد دلاری آن را در سال 2014 تأمین کردند.
ام‌اس‌اف الهام‌بخش ایجاد شماری از سازمان‌های مشابه بوده است- ازجمله شفاحانه های بدون سرحد و خبرنگاران بدون سرحد- گروه‌هایی که به ترتیب برای بهبود شفاخانه ها در کشورهای درحال‌توسعه و پیکار با بدرفتاری با خبرنگاران  تلاش می‌کنند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger