مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۹/۲۴

میوه املوک برای صحت خصوصا برای صحت چشم مفید است

املوک از میوه‌هایی است که به دلیل مزه آن شاید مورد علاقه بعضی‌ها نباشد اما این میوه دارای خواص مفیدی برای بدن است.
 املوک حاوی مواد مغذی و ترکیب خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و مقدار کاملی از پروتئین را داراست و همچنین مقدار شحم آن پایین است.
در حقیقت املوک ترکیب مطلوبی از مواد مغذی به مقدار کافی و مناسب است. بسیاری از مواد مغذی موجود در املوک تنها 2 تا 3 درصد نیاز روزانه به آن‌ها را تامین می‌کنند اما وجود سطح بالایی از مگنیزیم در این میوه 17 درصد از نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می‌نماید.املوک غیر از مگنیزیم حاوی 9 درصد ویتامین C و 8 درصد ویتامین B6‌ است. فایبر  موجود در آن نیز به شدت بالاست و 80 درصد نسج این میوه را آب تشکیل می‌دهد.
از دیگر خواص های املوک وجود مقدار بالایی آنتی اکسیدان است که با خنثی سازی رادیکال‌های آزاد از بروز امراض حاد شونده همچون پیری، سرطان، آب مروارید ودیجنریشن ماکولاپیری چشم جلوگیری می‌کند.
یکی دیگر از خواص این میوه تاثیر آن در تسریع پروسه کاهش وزن است. وجود فایبر بالا و دیگر مواد مغذی سرعت کاهش وزن را افزایش می‌دهد. مصرف املوک که حاوی فایبر بالا هستند در دوره رژیم کاهش وزن باعث می‌شود فرد برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد. همچنین  فایبر بالای آن در کاهش میل به مصرف شیرینی باب  نقش دارد. املوک دارای «لوتئین زآگزانتین» به عنوان یک ایزومر است. در بسیاری از مطالعات و روش‌های تداوی جدید آمده است که این ایزومر در حفظ و ارتقای سطح بینایی موثر است. این ماده روی شبکیه چشم تاثیر می‌گذارد و از بروزامراض تحلیل برنده همچون دیجنریشن  ماکولا جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف آن برای پیشگیری از آب مروارید توصیه می‌شود.
آفات چشم یکی از دلایل از دست رفت قدرت بینایی است. این آسیب دیدگی از عکس العمل های  اکسیجن با انواع خاصی از مالیکول ها و ایجاد رادیکال‌های آزاد ناشی می‌شود. املوک به دلیل دارا بودن ویتامین‌های A، C و K از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است. این مواد مغذی جهت حفظ صحت چشم‌ها در برابر آفات شبکیه‌ حائز اهمیت است. همچنین لوتئین زآگزانتین همراه با ویتامین‌های ذکر شده آسیب ناشی از اشعه فرابنفش و دیگر انتانات چشم را به حداقل می‌رساند.
بهبود صحت جهاز هضمی از دیگر فوائد مصرف املوک ست. این میوه به دلیل دارا بودن مقدار بالایی فایبر  جهت تسهیل پروسه هضم ضروری است. وجود فایبر  در املوک از بروز قبضیت در فرد جلوگیری می‌کند.
یکی دیگر از خواص این میوه ضد سرطان بودن آن است. املوک حاوی مقادیر بالای مواد مغذی مفید است که بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. رادیکال‌های آزاد همچنین عامل بروز سرطان هستند.
داکتران بر این باورند با مصرف املوک می‌توان روند فرسودگی بدن را به تعویق انداخت. رادیکال‌های آزاد نه تنها علت بروز سرطان به حساب می‌آیند بلکه به تسریع روند فرسودگی بدن کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد به حجرات جلد آسیب رسانده و فرسوده شدن آن را تسریع می‌کنند.
املوک همچنین حاوی ویتامین C است که به گفته داکتران برای حفظ بدن از ابتلا به امراض رایج و متداول توصیه می‌شود.. ویتامین C از جمله ترکیب‌هایی است که سیستم معافیتی را در برابر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و انتانات تقویت می‌کند.
تاثیر املوک روی سیستم دوران خون وصحت  قلب از دیگر فوائد مصرف این میوه است. این میوه سرشار از پوتاشیم است که به تنظیم فشار خون بدن از طریق بسط رگ‌های خون و آرام کردن عضلات  کمک می‌کند. در حقیقت بسیاری از داکتران از پوتاشیم به عنوان مسکن درد در عضلات استفاده می‌کنند.
، املوک با وجود آنکه حاوی خواص بسیاری برای بدن است اما از آنجایی که در این میوه مقدار بالایی تانن وجود دارد می‌تواند فاکتور خطرزا باشد. وجود تانن در مقدار بالا تاثیرات سمی دارد و به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف این میوه به مقدار متعادل را توصیه می‌کنند.
منبع : ویکلی فیتنس
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger