مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۸/۱۴

توصیه های تغذی برای مریضان کلیوی

 میزان انرژی و مواد مغذی مورد نیاز مریضان کلیوی باید به طور دقیق و توسط داکتران  محاسبه شود. مریضان مزمن کلیه که قبلا به آن عدم کفایه  مزمن کلیه گفته می‌شد، نوعی مرض است که در اثر تخریب پیش‌رونده و برگشت‌ناپذیر تعداد و کار کرد نفرون‌ها توسط عوامل مختلف ایجاد می‌شود و از جمله مهم‌ترین این عوامل، مرض شکر، فشارخون، گلومرولونفریت و کلیه پلی‌کیستیک است.
 در مریضان مبتلا به مرض مزمن کلیه بویژه در مراحل پیشرفته آن، عوارض متعددی از قبیل دلبدی، استفراغ، بی‌اشتهایی، هایپرکلمیا، متابولیک اسیدوز، هایپرفسفوتمیا، احتباس مایعات در بدن، اختلالات اعظام، اختلالات قلبی وعایوی و ریوی، اختلالات جلدی، اختلالات عصبی عضلانی، کم‌خونی، افزایش حساسیت به انتان، اختلالات جهار هضمی، بی نظمی های لیپیدی، التهاب و ... بروز می‌کند.
 به طور کلی تداوی مریضان مزمن کلیه شامل سه مرحله است،  اولین مرحله، تداوی محافظه‌کارانه است؛ در این مرحله عواملی از قبیل دیابت، فشارخون، پروتئین یوری و غیره که موجب به وجود آمدن عدم کفایه کلیه یا تشدید آن می‌شوند را به وسیله دوا تداوی و رژیم‌درمانی تحت کنترول دقیق قرار می‌دهند.
 مراحل دیگر، تداوی از طریق دیالیز و تداوی از طریق پیوندکلیه است. باید توجه شود که میزان انرژی و مواد مغذی مورد نیاز این مریضان به طور دقیق و توسط متخصصین تغذیه محاسبه شود؛ به طور کلی نیز می‌توان توصیه‌هایی به منظور کنترول دریافت فاسفور، پوتاشیم، سودیم و مایعات ارائه داد.
 برای محدود کردن فاسفور رژیم غذایی در هنگام تنظیم برنامه غذایی مواردی مانند حذف یا محدود کردن مصرف شیر، ماست، پنیر، دوغ، قورت، آیسکریم، پنیر و شیرکاکائو، حذف غلات کامل و نان‌های تهیه شده از غلات کامل و هر مواد غذایی حاوی سبوس، حذف حبوبات از قبیل نخود، لوبیا، عدس، ماش، متر،باقلی و سویا، حذف نوشابه‌های کولادار، حذف مغزها از قبیل مغز بادام، پسته، چهار مغز، فندق، کنجد، تخمه و ممپلی، حذف گوشت دل ، گرده، جگر و مغز را باید رعایت کرد.
 گوشت‌ها نیز باید در حدی که متخصص  و رژیم تداوی در رژیم غذایی قرار می‌دهد، مصرف شوند و از مصرف بیش از حد آنها پرهیز کرد.
مواد غذایی که در گروه میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات و گوشت‌ها قرار می‌گیرند غنی از پوتاشیم هستند و در میان محصولات لبنی نیز مسکه و پنیر حاوی کمترین پوتاشیم هستند. غلات تصفیه شده حاوی پوتاشیم کمتری نسبت به غلات کامل هستند، سبوس و جوانه غلات غنی از پوتاشیم هستند، همچنین میوه‌هایی که به صورت مکس هستند در صورتی که آب مکس مصرف نشود، میزان پوتاشیم آنها کمتر خواهد بود.
 عدم مصرف آب سبزی‌های پخته نیز موجب کاهش پوتاشیم موجود در رژیم غذایی می‌شود. همچنین تر کردن حبوبات، سبزیجات و کچالو  و برش داده شده در آب و ریختن آب آنها بویژه بعد از جوشاندن موجب کاهش پوتاشیم آنها می‌شود.
 مریضان کلیوی باید بر مبنای احساس تشنگی، مایعات مصرف کنند. برای این که در مریض احساس تشنگی، کمتر شود باید از غذاهای حاوی سودیم زیاد اجتناب شود. همچنین باید دهان را با آب شست‌وشو داد ولی از فرو بردن آب پرهیز شود؛ چرا که این عمل موجب از بین رفتن احساس تشنگی به طور موقت می‌شود. این مریضان می‌توانند از آب‌شریهای سخت و ترش یا ساجق استفاده کنند.
 بهتر است بخشی از مایعات به صورت یخ مصرف شود، زیرا یخ مدت زمان بیشتری در دهان باقی می‌ماند و احساس تشنگی را بهتر برطرف می‌کند. همچنین میوه‌ها و سبزی‌های موجود در رژیم غذایی به صورت سرد مصرف شود؛ مایعات نیز در گیلاس های کوچک مصرف شود.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger