مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۸/۱۵

لکه های روی

یکی از مشکلات عمده جلدی که اکثر جوانان از آن رنج میبرند لکه های جلد روی میباشد. لکه های جلدی یک مشکل عمده نزد اکثریت بوده و با وجود اینکه مشکلات صحی را به بار نمیاورد اما دیده شده که اکثرا سبب مشکلات زیبایی شده و کسانی مصاب چنین حالت میباشند از آن رنج میبرند و سبب احساس ناخوشایند در باره لکه ها گردیده و حتی میتواند سبب مشکلات روانی مانند احساس حقارت و خود کمتر بینی گردد. خواستیم در باره عوامل و راههایی علاج چنین لکه ها با داکتر صاحب غلام جیلانی نقشبند زاده متخصص جلدی زیبایی مصاحبه کنیم که چکیده آن خدمت شما تقدیم میگردد. 

سوال: داکتر صاحب علت لکه های صورت چیست و کدام اشخاص بیشتر مصاب چنین لکه های میگردد؟ 
داکتر نقشبندزاده: لکه های جلدی عوامل مختلف دارد از  جمله  استعداد ارثی، مواجه شدن به شعاع افتاب، حاملگی و دوا های ضد حاملگی، فقدان ویتامینها و سوء تغذیه  و استفاده از مواد آرایشی بی کیفیت را میتوان ذکر نموده در حالیکه در یک تعداد حالات هیچ عامل مشخص را نمیتوان دریافت کرد.  
اما به جواب بخش دوم سوال تان باید بگویم لکه های صورت در هر شخص و هر سن و سال میتواند ایجاد گردد. اما در سنین جوانی شیوع بیشتر دارد با وجودیکه نزد دختر خانمها بیشتر ایجاد میگردد اما نزد پسران و دختران میتواند ایجاد گردد. همچنان بعضی از انواع لکه ها که بنام کنجتک یا freckles یاد میگردد بیشتر نزد اطفال جوانان که جلد روشن و چشم های سبز و مو های خرمایی دارند ایجاد میگردد. 

سوال: بسیاری از دوستان پرسیده اند که وقتی دوا میگیریم لکه ها بهبود میابند وقتی دوا را قطع کنیم دوباره لکه ها ایجاد. چرا داکتر صاحب تداوی لکه های جلدی تاثیرات موقتی دارد و آیا راه حل دایمی برطرف شدن لکه ها وجود دارد؟ 
جواب: لکه های جلدی در اثر فعالیت بیشتر حجرات رنگساز ایجاد میگردد و دوا های ضد لکه سبب میشود تا تولید رنگ توسط این حجرات کاهش یابد و در نتیجه لکه ها روشن میگردد ولی شعاع آفتاب سبب فعال شدن دوباره حجرات و تولید بیشتر رنگ توسط این حجرات میگردد . اما بسیاری دوستان یا در جریان تداوی و یا بعد از تداوی جلد شانرا از شعاع آفتاب محافظه نمیکنید که این خود سبب میشود تا یا لکه بهتر نشده و یا بعد از تداوی لکه ها دو باره بروز کند. کسی که یکبار مصاب لکه شد بدین معنا که جلدش مساعد به ایجاد دوباره لکه است و باید جلد خود را همیشه از شعاع آفتاب با استفاده از ضد آفتاب به قدر کافی محافظه نماید.  
سوال: درین اواخر تداوی لکه های جلدی را با لیزر پیشنهاد میکنند نظر شما در ین باره چیست؟ 
تداوی لکه جلدی با لیزر بستگی به نوعیت لکه ها دارد لکه های کنجتک و یا مگسک و همچنان لکه های بعد از التهاب جلدی و جوانی دانه را میتوان با لیزر تداوی نمود و نتایج تداوی عالیست  و لی سایر اشکال لکه ها یا با لیزر بهتر شده و یا هم استثناءِ بدتر میگردد ازین جهت توصیه من اینست تا جهت تداوی لکه های معمولی از لیزر استفاده نگردد. 
سوال: درین اواخر کریمهای روشن کننده زیادی  در بازار عرضه شده و تعداد زیادی از هموطنان ما از آن استفاده میکنند. نظر شما در باره استفاده ازین کریمها چیست؟ 
جواب: سوال خوبی را مطرح ساختید واقعا استفاده این کریمها امروز بسیار زیاد صورت میگیرد اکثر چنین کریمها حاوی مواد ستروییدی، سرب و سیماب میباشند که سبب روشن شدن موقتی جلد میگردد اما استفاده بیشتر آن میتواند  سبب مو های اضافی ، سرخی و سوزش صورت، ایجاد و یا شدید شدن جوانی،نازک شدن جلد و ایجاد عادلانه استفاده کریمها میباشد که عدم استفاده آن سبب خشکی سوزش و سرخی جلد میگردد. ازین جهت از چنین کریمها باید استفاده صورت نگیرد 
سوال آخر اینکه چی کنیم تا به لکه های جلدی مصاب نگردیم؟ 
جواب: محافظت جلد از شعاع آفتاب، استفاده بیشتر از میوه ها و سبزیجات، خواب کافی و مراقبت جلد میتواند در پیشگیری  لکه های جلدی تا حدی موثر باشد. 
تشکر متخصص صاحب موفق و سر بلند باشید و امیدواریم همیشه وبسایت دوکتوران افغانستان را همکاری نمایید.

 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger