مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۲/۲۶

دانشمندان جاپانی از موفقیت در اولین پیوند حجرات بنیادین(ستیم سیل) خبر میدهند



دانشمندان جاپانی از موفقیت در اولین پیوند حجرات  بنیادین(ستیم سیل) به دست آمده از جلد بدن انسان به چشم با هدف دریافت دوباره  بینایی فرد خبر دادند.
براساس گزارش ساينس الرت، مریض که  در اين تداوی  آزمايشي، زني 70 ساله مبتلا به تخریب ماكولار كهن‌سالي يا AMD بوده‌است، مرض كه اصلي‌ترين دليل اختلالات بينايي در افراد سالخورده به شمار مي‌رود. اين مریض در سال 2014 تداوی جديد را دريافت كرد و اكنون پس از گذشته تقريبا دو سال از آن دانشمندان تصميم به انتشار نتايج گرفته‌اند.
در اين آزمايش دانشمندان تكه‌اي كوچك از جلد بازوي مریض  را برداشته و حجرات  آن را اصلاح كرده و ارتقا دادند، در واقع با برنامه‌ريزي دوباره آنها را به حجرات  بنيادي پرتوان القايي يا iPSC تبديل كردند.
حجرات  بنيادي پرتوان القايي از توانايي تبديل و متمايز شدن به هرنوع نسج ديگري در بدن برخورداراند، از اين رو است كه با استفاده از حجرات  هربخشي از بدن مي‌توان اين حجره ها  را ايجاد كرد.
زمان كه اين حجره ها به اندازه‌اي دگرگون شدند كه براي ايجاد نسج پوششي رنگدانه‌هاي شبكيه آماده شدند، در آزمايشگاه به گونه‌اي كشت يافتند تا در قالب صفحه‌اي فوق باريك رشد كنند،‌اين صفحه در نهايت در پس شبكيه چشم مریض پيوند زده شد.
به گفته ماسايو تاكاهاشي از مركز توسعه محیط شناسي ريكن اين اولين‌ قدم در استفاده از اين حجرات بنيادي در طب احيا‌كننده است كه تاكنون هيچ عوارضي نداشته‌است و همين مايه اميدواري و شادي است.
اگرچه اين درمان هنوز روزهاي اوليه خود را سپري مي‌كند،‌اما نتايج اميدوار‌كننده‌اي از آن به دست آمده‌است. دانشمندان تا به امروز از انتشار نتيجه آزمايش خودداري كرده‌بودند تا بتوانند روند بهبود مریض را كنترول كرده و دوام حجرات  بنيادي تغيير يافته را درون چشم مریض تحت نظر بگيرند. نتايج نشان داد اين حجرات بدون نياز به دوا و تداوی  خاص و بدون تحريك سيستم معافیتی بدن مریض براي بيش از يكسال در چشم مریض سالم باقي ماند و قدرت بينايي وي را تا حد كمي بهبود بخشيد.
اگرچه اين درمان به بازگشت كامل بينايي فرد منجر نمي‌شود،‌ اما قدمي بزرگ به سوي استفاده از حجرات  بنيادي پیرتوان القايي در درمان امراض مختلف به شمار مي‌رود.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger