مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۱/۲۸

گزارش یک اختلال عصبی جدید مرتبط با زیکا در برزیل


 
دانشمندان برزیلی یک اختلال مغزی جدید مرتبط با انتان  زیکا در بزرگسالان به نام «آنسفالومیلیت منتشر حاد» یا ADEM را یافته‌اند که یک مرض اتوایمیون است و مغز و نخاع شوکی را درگیر می‌کند.
به گزارش رویترز داکتر ماریا لوسی بریتو، متخصص عقلی و عصبی در شفاخانه رستوریشن در شهر رسیف در برزیل اعلام کرد:‌گرچه بررسی ما کوچک است، اما شواهدی در این مورد به دست می‌دهد که ویروس زیکا می‌تواند عوارض متفاوتی نسبت به عوارض شناخته‌شده فعلی در مغز ایجاد کند.
انتان با ویروس زیکا قبلاً با اختلال اتوایمون  گی‌یان-باری مرتبط شده بود که اعصاب محیطی در خارج از مغر و نخاع را درگیر می‌کند و باعث فلج گذرا می‌شود، هر چند که در مواردی فلج عضلات تنفسی ناشی از آن مرض به استفاده از دستگاه تنفس مکانیکی مجبور کند. 
اکنون این گزارش جدید نشان می‌دهد که زیکا می‌تواند باعث حمله دستگاه معافیتی فرد به دستگاه عصبی مرکزی هم بشود.
ADEM به‌طورمعمول به دنبال انتان ویروسی رخ می‌دهد و باعث پندیدگی شدید در مغز و نخاع می‌شود‌ که به میلین، غلاف محافظ پوشاننده رشته‌های عصبی، آسیب می‌زند. در نتیجه این آسیب ضعف، بی‌حسی و از دست رفتن تعادل و بینایی رخ می‌دهد یعنی علائمی که شبیه ام اس است.
بریتو این یافته‌ها را روز یکشنبه اپریل اپریل (۲۲ حمل) در اجلاس آکادمی نورولوژی آمریکا در ونکوور بیان کرد. این بررسی شامل ۱۵۱ مرض می‌شد که در فاصله دسامبر ۲۰۱۴ تا جنوری ۲۰۱۵ به شفاخانه  او مراجعه کرده بودند. همه این افراد دچار انتان با آربوویروس‌ها، خانواده‌ای از ویروس‌ها شامل ویروس‌های زیکا، دنگی و چیکونگونیا شده بودند.
شش نفر از این مریضان دچار علائمی شده بودند که با اختلالات اتوایمیون مطابقت داشت. از این شش نفر چهار نفر دچار نشانگان گی‌یان باره و دو نفر دچار ADEM بودند. اسکن‌های مغز نشان‌دهنده آسیب به ماده سفید بود. علائم ADEM معمولاً حدود شش ماه به طول می‌انجامند.
همه این شش مرض از لحاظ زیکا مثبت بودند و همه پس از رخصتی از شفاخانه دچار اثرات طول کشنده مرض بودند، به‌طوری‌که پنج مریض اختلال کارکرد حرکتی، یک مریض مشکلات بینایی و یک مریض زوال شناختی را گزارش کرده بودند.
داکتر جیمز سجوار، اپیدمیولوژیست امراض عصبی در مراکز کنترول و پیشگیری امراض آمریکا گفت که به نظر نمی‌رسد موارد ADEM مرتبط با زیکا با همان شتاب پروسه  گی‌یان - باری رخ دهد، اما داکتر باید مراقب بروز ADEM و سایر اختلالات عصبی در موارد  انتان  زیکا باشند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger