مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۱/۲۹

کشف قابلیت پیشگیری از آلزایمر در دوای ضدسرطان



دوایی ضد‌سرطان که درحال حاضر در بازارهای جهان به فروش می‌رسد، آثاری امیدوارکننده بر متوقف‌سازی مرحله اول مرض آلزایمر از خود نشان می‌دهد از این رو دانشمندان در تلاشند با استفاده از این دوا چاره‌ای برای پیشگیری از بروز آلزایمر پیش از آغاز مرض بیاندیشند.
براساس گزارش گاردين، گروهي از دانشمندان پوهنتون / دانشگاه كمبريج اين دوارا روي تعدادي از كرم‌ها كه به واسطه مهندسي جنتيكي به مرض آلزايمر مبتلا شده‌اند،‌مورد آزمايش قرار دادند. دوای ضدسرطان بگزاروتن كه مورد تاييد سازمان غذا و ادویه آمريكا نيز هست و در گذشته نميز نتايج متفاوتي از در درمان آلزايمر از خود نشان داده‌بود، در مراحل مختلف مرض آلزايمر به اين جانداران داده شد.
اگرچه اين دوا در برطرف‌سازي نشانه‌هاي بروز داده شده آلزايمر،‌ از جمله ظهور توده‌اي متراكم از مالیکول هاي بتا آميلوئيد،‌گونه‌اي چسبنده از پروتئين‌ها كه در كنار يكديگر جمع شده و رسوباتي مسموم ميان نورون‌ها را تشكيل مي‌دهند، هيچ تاثيري از خود نشان نداد،‌ اما زماني كه همين دوا به كرم‌هايي خورانده شد كه در مرحله اوليه ابتلا به مرض قرار داشتند، دوا توانست پروسه پيشرفت مرض را به كلي متوقف سازد.
محققین زماني كه فعاليت اين دوا را در مقياس مالیکولی بررسي كردند، دريافتند دوا از توانايي متوقف‌سازي اولين مرحله مرض كه جوانه‌زني اوليه نام دارد برخوردار است. اين مرحله زماني آغاز مي‌شود كه پروتئين‌ها درمرحله تابيدگي دچار اختلال شده و در كنار ديگر پروتئين‌ها تلنبار مي‌شوند تا ساختاري رشته‌مانند به نام آميلوئيد فيبريل و خوشه‌هاي كوچكتر پروتئيني به نام اوليگومر ايجاد شود. انباشته‌شدن اين پروتئين‌ها آسيبي جدي به حجرات عصبي وارد كرده و منجر به آغاز مرض آلزايمر مي‌شود.

اگرچه هنوز نمي‌توان از اين آزمايش به نتيجه‌اي قطعي دست‌يافت، زيرا هنوز دانشمندان از اثر اين دوا روي انسان‌هاي در آستانه ابتلا به این مرض بي‌اطلاعند، اما اين مطالعه رويكردي جديد در مبارزه با اين مرض را خلق كرده‌است. اين اولين‌باري نيست كه بگزاروتن براي مبارزه با آلزايمر مورد آزمايش قرار گرفته‌است، پيش از اين نيز محققین نشان داده‌بودند اين دوا مي‌تواند روند اين مرض را به واسطه متوقف‌سازي تشكيل توده‌هاي پروتئيني در مغز وارونه سازد.

با اين‌همه دانشمندان معتقدند اگر به‌جاي متوقف‌سازي روند شكل‌گيري توده‌هاي پروتئيني، از ابتدا با شكل‌گيري آنها مقابله شود، شيوه درماني بهتري براي مقابله با آلزايمر خلق خواهد‌شد.َ
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger