مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۰/۰۷

اختراع ماشین تداوی شعاعی برای مریضان سرطان که باعث ریزش مو نمیشود

اگر زمانی تداوی شعاعی شده باشید یا کسی را که تداوی شعاعی  شده باشد، بشناسید، می‌دانید که این پروسه چقدر از لحاظ جسمی و روانی می‌تواند سخت باشد.
یکی از شایع‌ترین و آزارنده‌ترین عوارض جانبی تداوی شعاعی ریزش مو است، اما این وضعیت دارد در زنانی که برای سرطان سینه تداوی شعاعی می‌شوند، تغییر می‌کند.
به گزارش ياهو‌هلث هفته گذشته سازمان غذا و دوا آمریکا (FDA) تداوی جدیدی را تأیید کرده است که به‌طور عمده‌ای ریزش مو در مریضان سرطان سینه را که دارند تداوی می‌شوند، کاهش می‌دهند. 

«سیستم سردکننده دیگنیتاتا دیگنی‌کپ» (Cooling System Dignitana DigniCap)  متشکل از یک کلاه سیلیکونی اندازه سر متصل‌شده به یک سیستم سردکننده است که مایع سردشده را روی پوست سر می‌چرخاند، و جریان خون را طوری کاهش می‌دهد تا دواهای تداوی شعاعی کمتری به حجرات مو برسد. یک کلاه دوم روی کلاه سیلیکونی قرار داده می‌شود تا همه چیز را ثابت نگه دارد، و همه این اجزا به‌وسیله یک کامپیوتر کنترول می‌شود.
این تداوی نخستین مورد در نوع خود است که سازمان غذا و دوا آمریکا آن را تأیید کرده و به‌وسیله شرکت سویدنی دیگنیتاتا (Dignitata) ساخته شده است که در ساختن تکنولوجی‌های طبی سردکننده پوست سر تخصص دارد.
در حال حاضر این سیستم فقط برای مریضان مبتلا به سرطان سرطان تأیید شده است، اما آزمایشات ها به‌زودی برای سایر انواع سرطان‌ها نیز شروع خواهند شد. قبلاً از این تکنولوجی در بریتانیا برای مردان دچار سرطان پروستات استفاده شده بود.
داکتر هوپ اس روگو، رئیس بخش سرطان‌شناسی سینه و آموزش آزمایشات کلینیکی مرکز سرطان فراگیر خانواده هلن دیلر در پوهنتون /دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو می‌گوید: «برخی از قدرتمندترین و نجات‌بخش‌ترین تداوی های شعاعی امروزی هنوز باعث ریزش موی کامل می‌شوند و این عارضه جانبی برای بسیاری از زنان از لحاظ عاطفی مخرب است. در چند سال گذشته، ما از نزدیک با دیگنیتاتا برای انجام آزمایشات کلینیکی دقیقی همکاری کرده‌ایم که نشان‌دهنده محافظت و کارآیی سیستم دیگنی‌کپ هستند. این تأیید اف‌دی‌ای به معنای آن است که برای بسیاری مریضان در آمریکا ریزش موی ناشی از تداوی شعاعی دیگر مایه نگرانی نخواهد بود.»
به گفته شرکت دیگنیتاتا، در آزمایش کلینیکی  انجام‌شده در آمریکا با استفاده این سیستم سردکننده جلد در حین تداوی شعاعی از هر 10 زن هفت زن دست‌کم 50 درصد موی سرشان را حفظ کردند. این شرکت می‌گوید عمده ترین  شکایت در این زنان احساس لرز در هنگام استفاده از این کلاهک بود و اثر جانبی عمده‌ای گزارش نشد.
 دیگنیتاتا که اکنون تأییدیه اف‌دی‌ای را گرفته است، در حال نهایی کردن توافق با مراکز عمده سرطان در سراسر آمریکا است تا این سیستم سردکننده پوست سر را به مریضان سرطان جلد عرضه کند. دیگنیتاتا قیمتی میان 1500 تا 3000 دلار را برای این سیستم تعیین کرده است.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger