مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۸/۲۱

سازمان صحی دنیا و واکسیناسیون مننجیت A در آفریقا.

سازمان صحی دنیا  هشدار داد، گرچه مرض مننجیت A در آفریقا ریشه‌کن شده است، اما اگر کشورها نتوانند یک واکسین راهگشا بر ضد این مرض را در برنامه معافیت سازی سازی همیشگی خود وارد کنند، ممکن است این مرض بازگشتی فاجعه‌بار پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه فعالیتهای  معافیت سازی با استفاده از واکسین راهگشای من‌آفری‌واک (MenAfriVac) از پنج سال پیش در به‌ اصطلاح کمربند مننجیت آفریقا- که پهنای این قاره را از سنگال در غرب تا اتیوپی در شرق در برمی‌گیرد - از پنج سال پیش شروع شد.
به گفته سازمان صحی دنیا در حال حاضر این مرض به‌جز این منطقه در سایر نقاط آفریقا ريشه‌كن شده و «موفقیتی خیره‌کننده» به‌دست‌آمده است.
اما این سازمان همچنین به یک بررسی مدل‌سازی اشاره‌کرده است که نشان می‌دهد که اگر معافیت سازی پس از فعالیت های واکسیناسیون بزرگ یک‌باره متوقف شود، کشورها باید انتظار «بازگشت مجدد مصیبت‌بار» مرض تا سال 2030 را داشته باشند.
ژان- ماری اکوو- بل، رئیس بخش واکسیناسیون این سازمان، در بیانیه‌ای گفت: «دستاوردهای تأثیرگذار ما بر ضد مننجیت A از طریق فعالیتهای عمومی واکسیناسیون به خطر خواهند افتاد، مگر اینکه کشورها میزان بالای معافتی 
در برابر این مرض را با تلفیق واکسین مننجیت A در برنامه‌های معافیت سازی روتین کودکان حفظ کنند.»
من‌آفری‌واک در پاسخ به درخواست وزیران صحت آفریقا پس از شیوع مننجیت در سال 1996 که به انتان بیش از 250000 نفر و مرگ بیش از 25000 نفر در فقط چند ماه انجامید، ساخته شد.
پروژه واکسین مننجیت- با همکاری سازمان جهانی صحی دنیا و سازمان غیرانتفاعی آمریکایی PATH و با حمایت مالی بنیاد بیل و ملیندا گیتس- به واکسیناسیون بیش از 237 میلیون نفر در سنین یک تا 29 در 16 کشور از 26 کشور کمربند مننجیت یاری رسانده است.
به گفته سازمان صحی دنیا  تا سال 2013 فقط چهار مورد ثابت‌شده آزمایشگاهی مننجیت A در همه این 26 کشور گزارش شده است.
«طرح واکسین مننجیت» که در دسمبر سال گذشته پایان یافت، به گفته ماری- پی‌یر پرزیوسی، عضو گروهی که واکسین را تولید کردند، «فوق‌العاده موفقیت‌آمیز» بود.
اما او افزود که «ما قربانی موفقیت خودمان بوده‌ایم.»
او گفت، بدون واكسيناسيون روتين كودكان بر ضد مننجيت، «ما در حدود 10 تا 15 سال دیگر با بازگشت شدید این همه‌گیری‌ها مواجه خواهیم شد.»
مننجیت- التهاب پوشش درون مغز و طناب نخاعی- مرض بالقوه مرگبار است که می‌تواند در طول چند ساعت به مرگ یا آسیب مغزی شدید شود.
این مرض معمول به علت انتان باکتریایی یا ویروسی و گاهی به علت انتان فنگسی باشد.
گونه A مننجيت باكتريايي مسئول بین 80 تا 85 درصد همه موارد مرض در آفریقا است.
به گفته سازمان صحی دنیا،‌ شیوع مننجیت در ابتدای امسال که به مرگ 400 نفر در نایجریا انجامید به گونه‌های C و W این مرض مربوط می‌شود.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger