مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۱۰/۰۶

آشنایی با سازمان صحی دنیا (WHO)


 
 
 
 
 
 
سازمان صحی دنیا (WHO) یک سازمان تخصصی وابسته سازمان ملل متحد است که به عنوان مرجع هماهنگ کننده صحی عمومی بین‌‌اللملی عمل می‌کند
این سازمان که در 7 اپریل 1948 بنیانگذاری شد و مقر آن در شهر جنو در سوئیس است، اختیارات و منابع سلفش "سازمان صحی" را به میراث برد که سازمان وابسته به "جامعه ملل" (League of Nationss) بود.
وظایف و ماموریت‌ها
WHO علاوه بر هماهنگ‌‌ کردن تلاش‌های بین‌المللی برای پایش امراض انتانی، مانند ملاریا و ایدز از برنامه‌هایی برای پیشگیری و تداوی چنین امراض حمایت می‌کند. این سازمان از تولید و توزیع واکسین‌های موثر و بی‌خطر، شیوه‌های تشخیصی دواها حمایت می‌کند.
WHO علاوه بر ماموریت‌های فوق بر اساس پیمان‌های بین‌المللی ممکن است ماموریت‌های جدیدی را به عهده گیرد.
سازمان صحی دنیا  همچنین متولی "طبقه‌بندی بین‌المللی امراض" (ICD)  است که دهمین تجدید نظر در آن در سال 1992 منتشر شد.
ساختار
کشورهای عضو سازمان صحی دنیا  نمایندگانی به "مجمع صحی دنیا " می‌فرستند، که ارگان اصلی تصمیم‌گیری این سازمان است.
ابن مجمع  هر سال در ماه مه تشکیل جلسه می‌دهد و علاوه بر تعیین مدیر عمومی سازمان برای پنج سال، سیاست‌های مالی سازمان را بررسی می‌‌کند و بودجه‌های پیشنهادی برنامه‌ها را بازبینی و تایید می‌کند.
مجمع همچنین 36 عضو خود را به عنوان هیات اجرایی برای سه سال برمی‌گزیند تا تصمیمات و سیاست‌های مجمع را به اجرا درآورند و به مشاوره دادن و تسهیل کارها بپردازند.
همه اعضای سازمان ملل می‌‌توانند عضو سازمان صحی دنیا  شوند. سایر کشورها در صورتی که تقاضای عضویت‌شان به تصویب اکثریت مجمع عموم صحی دنیا  برسد، می‌‌توانند عضو شوند.
193 کشور در حال حاضرعضو WHO هستند. تمام اعضای سازمان ملل به جز لیختن‌اشتاین عضو سازمان صحی دنیا  هستند. دو کشور غیر عضو سازمان ملل  نیو (Niue) و جزایر کوک هم عضو WHO هستند.
WHO دارای شش دفتر منطقه‌ای آفریقا ( برازاویل، کنگو)، آمریکا (واشنگتن دی‌سی، ایالات متحده)، مدیترانه شرقی (قاهره، مصر)، اروپا (کپنهاگ، دانمارک)، جنوب شرق آسیا (دهلی نو، هند) و غرب اقیانوس (مانیل، فیلی‌پین) است که تا حد زیادی دارای خود مختاری هستند و هرکدام کشورهای منطقه خود را پوشش می‌دهند.
رئیس این دفتر‌ها که مدیر منطقه‌ای نام دارد بوسیله "کمیته منطقه‌ای" برای پنج سال انتخاب می‌شود. هر کمیته منطقه‌ای از وزاری صحت کشورهای عضو تشکیل می‌شود.
علاوه بر این سازمان صحی دنیا  در 147 دفتر کشوری و رابط  را در همه این مناطق اداره می‌کند. معمولا در پایتخت هر کشور یک دفتر وجود دارد که ممکن است دفاتر اقماری در سایر مناطق کشور را سرپرستی کند.
دفتر کشوری را یک داکتر تعلیم‌دیده با عنوان "نماینده سازمان صحی دنیا "  اداره می‌کند که ملیت کشور مربوط را ندارد.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger