مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۵/۲۸

دانشمندان هالندی برای محو پیشه های ملاریا تلک های آفتابی ساختند

محققین  هالندی موفق به ساخت تلک های خورشیدی شده‌اند که می‌تواند آمار ابتلا به امراض مالاریا را کاهش دهد.
 اگرچه در ماه‌های اخیر، ویروس زیکا تبدیل به یکی از خبرهای مهم جهان شده اما مالاریا همچنان یکی از شایع‌ترین امراض رایج از پشه‌ها به شمار می‌رود.
به همین دلیل در بسیاری از نقاط جهان از انواع حشره‌کش‌ها برای از بین بردن حشرات استفاده می‌شود. اما متاسفانه باید گفت حشرات قابلیت مقاوم شدن در برابر حشره‌کش‌ها و مواد کیمیایی را داشته و از سوی دیگر عوامل محیطی را نیز باید در نظر گرفت. تلک های انرژی خورشیدی، راه حل جدیدی برای کاهش آمار ابتلایان به امراض مالاریا هستند.
این پروژه سه ساله SolarMal نام داشته و به سرپرستی پرفسور "ویلیام تاکن" از پوهنتون /دانشگاه Wageningen هالند انجام شده است. این پروژه با همکاری محققین مرکز بین‌المللی فیزیولوژی و اکولوژی حشرات و موسسه صحت  و گرمسیری سوئیس صورت گرفته است. 
قریه  که برای این پروژه تحقیقاتی انتخاب شد، روزینگا قریه در نزدیکی دریاچه ویکتوریا بود.
هر تلک خورشیدی بر فراز یک خانه قرار گرفته و با انتشار موادی که بوی بدن انسان را می‌داد به جذب حشرات می‌پرداخت. پشه‌ها با استفاده از یک فن ۱۲ ولتی به درون تلک ها کشیده شده و در نهایت پشه‌ها در اثر آب‌زدایی از بین ‌مي‌رفتند.
روستای روزینگا، روستایی است که فاقد ساختار برق مرکزی بوده به همین دلیل تلک ها از پنل‌های خورشیدی ساخته شده با استفاده از نور خورشید چارچ می‌شوند.
استفاده از تلک های خورشیدی در مجموع ۷۰ درصد از جمعیت پشه‌های مالاریا در این جزیره را کاهش داد. مطالعات محققین نشان می‌دهد، نسبت ابتلا به مرض مالاریا در افرادی که این تلک های خورشیدی را بر فراز منازلشان نصب کرده بودند نسبت به خانه‌هایی که چنین تلک هایی نداشتند ۳۰ درصد کم‌تر بوده است.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger