مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۵/۲۸

احیای بینایی با کمک رشته‌ای جلاتینی و شفاف

گروهی از دانشمندان استرالیایی تخنیک جدید برای کشت حجرات قرنیه روی لایه‌ای نازک در آزمایشگاه اختراع کرده‌اند که می‌توان از آن برای احیای بینایی در چشم‌هایی که دچار آسیب قرنیه شده‌اند،‌استفاده کرد.
براساس گزارش ساينس الرت، اين شيوه كه در آزمايش‌هاي حيواني نتایج موفق از خود به نمايش گذاشته‌است، درصورت موفقيت در انسان مي‌تواند نياز به پيوند قرنيه را از بين ببرد و زندگي بيش از ده ميليون انسان در سرتاسر جهان را متحول سازد. 
قرنيه خارجي‌ترين لايه چشم به شمار مي‌رود كه براي سالم ماندن بايد مرطوب و شفاف باقي بماند. اما افزايش سن،‌امراض چشمی، و ضربه مي‌تواند به قرنيه آسيب‌هايي مانند التهاب شديد وارد كند كه در نتيجه آن ديد مختل خواهد شد.
پيوند قرنيه درحال حاضر تاثيرگذارترين شيوه براي احياي بينايي در افرادي است كه دچار آسيب قرنيه شده‌اند، اما مشكل كم بودن تعداد اهدا كننده روند اين درمان را با محدوديت‌هايي مواجه ساخته‌است. در سال 2014 بيش از 47 هزار پيوند قرنيه انجام گرفته‌است اما تعداد اهدا كننده‌ها به اندازه‌اي نيست كه بتواند با ميزان تقاضاي جهاني برابري كند. از سويي ديگر احتمال پس زدگي عضو پيوندي نيز مریضان را تهديد مي‌كند.
محققین پوهنتون/ دانشگاه ملبورن معتقدند شيوه تداوی آنها نتابج بهتر از پيوند قرنيه داردو به تدريج مي‌توان با استفاده از حجرات بدن مریض، بينايي را بدون خطر پس زده شدن به مرض بازگرداند. فته های شفافي كه محققین استراليايي براي كشت حجره قرنيه ايجاد كرده‌اند بستر اصلي اين درمان جديد را فراهم مي‌آورد. در اين شيوه از حجرات قرنيه چشم مریض نمونه‌برداري مي‌شود، حجره ها  روي فته تركيبي كشت داده مي‌شوند و پس از چند برابر شدن به چشم پيوند زده مي‌شوند تا بتوانند با بازگرداندن رطوبت به قرنيه، شفافيت و سلامت را به آن بازگردانند.
اين فته  كه از جنس هایدرو جل است، از يك تار موي انسان باريكتر بوده و ضخامتي برابر 50 مايكرومتر دارد و پس از كشت حجره ها و بازيابي سلامت قرنيه، اين فته شفاف به تدريج متلاشي شده و در عرض دو ماه ناپديد مي‌شود. به گفته محققین اين فته (الیاف) باريك هيچ عوارض جانبي به دنبال ندارد و علاوه بر اين مي‌تواند احتمال خطر پس زدگي عضو و انتقال مرض را كاهش دهد. قرار است آزمايش کلینیکی اين تكنيك روي انسان از سال آينده آغاز شود.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger