مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۳/۱۸

ارتباط بین فرط فشار خون و آلودگی هوا ..

 

طبق یافته‌های چندین مطالعه، بین آلودگی هوا با افزایش ریسک ابتلا به فشار خون بالا ارتباط وجود دارد.
یافته‌های بدست آمده از بررسی ۱۷ مطالعه انجام شده در جهان نشان می‌دهد که یک رابطه احتمالی بینفشار خون و هوای آلوده و کثیف ناشی از مواد نظیر دود اگزوز وسایط نقلیه، سوخت زغال سنگ و گرد و غبار موجود در هوا، وجود دارد.
تائو لیو، عضو تیم مطالعه از موسسه  در گوآنگژو چین، در این باره می‌گوید: "نتایج ما اثبات می‌کند که ذرات موجود در  هوا دارای تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدت بر ریسک ابتلا به فشارخون بالا هستند."
وی عنوان می‌کند که در کوتاه مدت، چند روز افزایش آلودگی هوا منجر به مراجعه فوری بیش‌تر به شفاحانه ها به خاطر افزایش موقتی فشارخون می‌شود. در بلندمدت هم، افرادی که در مناطق دارای میزان بالا و مداوم آلودگی هوا زندگی می‌کنند سرانجام مبتلا به فشارخون بالا مزمن می‌شوند.
فشارخون بالا، فاکتور پرخطر اصلی سکته و امراض قلبی و علت شماره یک مرگ در سراسر جهان است. به گفته محقیقن تنها فشار خون بالا با افزایش حدوداً ۱۷ درصدی مرگ و میرهای جهان مرتبط است.
در این مطالعه، پژوهشگران ۱۷ مطالعه انجام شده در سراسر دنیا را تا ماه اوت سال ۲۰۱۵ مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. مجموع تعداد افراد شرکت‌کننده در تمامی این مطالعات ۳۲۸ هزار نفر بود که در حدود ۱۰۸ هزار نفر آن‌ها مبتلا به فشارخون بالا بودند.
این تحقیقات در کشورهای برزیل، کانادا، چین، دینمارک، آلمان، ایران، اسپانیا، سویدن، تایوان و ایالات متحده انجام شده بود.
طبق تعریف تیم تحقیق، منظور از فشار خون بالا، فشار خون سیستولیک بالای 140 و فشار خون دیاستولیک بیش‌تر از 90 بود.
منبع:مهر
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger