مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۸/۱۱

۷ قهرمان آنتی‌اکسیدانی

احتمالاً همیشه شنیده یا خوانده‌اید که آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن ما مفید هستند. اما این آنتی‌اکسیدان‌ها چه بوده و در بدن چه می‌کنند؟
آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات طبیعی هستند که رادیکال‌های آزاد را به دام می‌اندازند و به این ترتیب آسیب‌های ناشی از آن‌ها را متوقف کرده و یا محدود مي‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به حجرات بدن ما آسیب زده و عامل اصلی پیری زودهنگام آن‌ها هستند. در عوض آنتی‌اکسیدان‌ها یا همان ترکیبات مفید موجود در میوه‌ها و سبزی‌جات ترکیباتی هستند که از آسیب‌های وارده به حجرات  پیشگیری می‌کنند و از آسیب‌های ناشی از اکسایش آن‌ها جلوگیری می‌کنند. خوشبختانه مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هستند.
در این مطلب می‌خواهیم میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان و مؤثرترین آن ها را معرفی کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.
  • سبزیجات سبز تیره سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند
کاهو، تره ، کلم‌ها و غیره. این سبزیجات منبع آنتی‌اکسیدان است. کافی است یک تا دو نمونه از این سبزیجات را در وعده‌های غذایی تان نوش جان کنید و دسترخوان را به سالاد مزین کنید تا آنتی‌اکسیدان خوبی عایدتان شود. از همین امروز در حین خرید حتماً سبزیجات سبز انتخاب اولتان باشد. کلم برگ، بروکلی و تره  حاوی ترکیبات مغذی مانند ویتامین‌های A،C،E و کلسیم هستند که با سرطان مقابله می کنند.
  • کچالو شیرین را دریابید
کچالو شرین مغذی‌تر از کچالو های معمولی است. این نوع  کچالو سرشار از کلسیم و حاوی میزان زیادی ویتامین A می‌باشد. حتماً می‌دانید که ویتامین A نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. علاوه  کچالو شیرین، زردک نیز یکی دیگر از سبزیجات سرشار از این ویتامین است.
  • میوه های سرخ 














قره قاط:

  • انگور: میوه ای از بهشت
انگورها جزو بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند. این میوه‌های بهشتی حاوی ترکیباتی هستند که برای مقابله با سرطان فوق العاده بوده و به پیشگیری از بروز امراض قلبی کمک می‌کنند. هر چه رنگ انگور تیره تر باشد مانند انگور سرخ و انگور سیاه، میزان مواد مغذی و ترکیبات آنتی اکسیدانی آن‌ها نیز بیشتر است. در واقع انگورهای تیره به مراتب مغذی‌تر از انگورهای سفید هستند. انگورها سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هایی مانند سلنیوم و ویتامین C هستند.
  • چهار مغزو دوستانش: چربی‌های خوب، دوست صحت
میوه های خشک حاوی ترکیبات مفید آنتی‌اکسیدانی هستند. البته  چهار مغزو و رفقای مغذی‌اش حاوی پروتئین، ویتامین‌ها و امگا 3‌های معروف نیز هستند. این مواد غذایی باعث بهبود عملکرد ذهنی می‌شوند و به این ترتیب آلزایمر را از شما دور می‌کنند. باید بدانید که بیشترین خاصیت مغزیات  این است که خواص ضدالتهابی طبیعی دارند. چون سرشار از ویتامین E هستند.  
  • انار: دانه دانه صحتمندی
یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هایی که انسان مصرف کرده انار است. انار یک گنجینه از یاقوت‌هایی است که سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی هستند. به عقیده‌ی متخصصان فقط یک عدد انار نیمی از نیاز روزانه ی ما به ویتامین C و پانتوتنیک اسید (B5) را تأمین می‌کند. این مواد مغذی از بروز کرامپ‌های عضلانی و حالت مقاومت حجرات به انسولین پیشگیری می‌کنند.
 منبع:تبان 
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger