مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۷/۱۴

تداوی اساسی کوری چشم با کمک حجرات جنینی

جراحان در لندن با انجام جراحی چشمی تلاش کرده‌اند با استفاده ازحجرات اساسی (stem cell)به تداوی  نوعی از نابینایی ناشی از پیری کمک کنند. 
جراحان شفاخانه چشم مورفيلد حجرات بينايي به دست آمده از حجرات ستیم سیل چشمي را به پشت شبكيه چشم زني 60 ساله مبتلا به نوعي كوري به نام تخريب ماكولا يا AMD پيوند زدند تا به اين شكل قدرت تداوی  اين حجره ها  را مورد آزمايش قرار دهند.
حجرات ستیم سیل كه درابتدايي‌ترين مراحل نموی موجود زنده به وجود مي‌آيد حجراتی چند منظوره هستند كه مي‌توان آنها را به هر عضو از بدن تبديل كرد. حجرات به كار گرفته شده در اين جراحي به شكلي درست شده‌بودند تا بتوانند جايگزين حجرات تخریب شده بينايي در اثر ابتلا به AMD شوند.
اين زن 60 ساله اولين مریضی است كه براي تداویش از اين تكنيك جديد استفاده شده‌است، تكنيكي كه به عنوان بخشي از پروژه درحال اجراي تداوی كوري در لندن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. محققان حاضر در اين پروژه اميدوارند اين تداوی بتواند به بازگشت بينايي به چشمان اين مریض كمك كند.
اين تكنيك جديد‌ترين تلاشي است كه محققان براي استفاده از حجرات ستیم سیل براي اهداف طبابت انجام داده‌اند. بسياري از دانشمندان بر اين باورند ويژگي‌هاي اساسی اين حجرات از قابليت تحول طبی برخوردار بوده و مي‌تواند انواع امراض،‌از لوکیمی گرفته تا صدمات نخاعي يا شکر
AMD تنها يكي از بسياري از امراضی که منجر به نابينايي است، اما زوال ماكولا مشكل كوچك و بي‌اهميتي نيست. اين مرض عامل 50 درصد از اختلالات بينايي در كشورهاي توسعه يافته‌است و بيشتر افراد بالاي 50 سال را درگير خود مي‌سازد. ارقام وآمارها نشان مي‌دهد از هر 10 سالمند بالاي 65 سال يك نفر به AMD مبتلاست.
اين جراحي آزمايشي كه با هدف حفاظت  نمايش  پيوند حجرات ستیم سیل به چشم انجام گرفت با موفقيت به پايان رسيد. حجرات پيوند زده شده از حجرات ستیم سیل جنيني نابالغ به دست آمده بودند. اين زن مریض اولين داوطلب از 10 نفري است كه طي 18 ماه آينده اين تداوی را دريافت خواهند‌كرد. اين مریضان براي يك سال مورد نظارت دقيق قرار خواهند‌گرفت تا حفاظت جراحي و روند بهبود آنها مورد مطالعه قرار گيرد.
منبع :Cnet،
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger