مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۷/۲۸

ویتامین Aو صحت شما

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین A نقش‌های بسیاری را در صحت و امراض ایفا می‌کند. نمونه‌های زیر بر این موضوع تاکید می‌کند که نباید ویتامین A یا هیچ ویتامین دیگری را بیش از حد مصرف کرد. مقدار مجاز توصیه‌شده روزانه یا به عبارت دیگر میزان دریافت کافی ویتامین A برای مردان 900 میکروگرم یا 3000 واحد بین‌المللی و برای زنان 700 میکروگرم یا 2333 واحد بین‌المللی است.
سرطان: بررسی‌ها بیانگر آن است افرادی که غذاهای غنی از بتا کاروتن و ویتامین A می‌خورند، با احتمال کمتری به انواع سرطان‌ها، به خصوص سرطان ریه مبتلا می‌شوند؛ اما هشیار باشید؛ 
 شکستگی‌ها: چندین بررسی مشاهده‌ای نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد رتینول - از راه رژیم غذایی یا سپلمنت ها ا- ممکن است باعث تضعیف استخوان‌ها و افزایش احتمال شکستگی‌ها شوند. به نظر می‌رسد این خطر هنگامی بروز می‌کند که افراد بیشتر از دو برابر مقدار توصیه‌شده روزانه ویتامین A مصرف می‌کنند و این خطر ممکن است به افرادی محدود باشد که همزمان مقدار کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند.
امراضی چشمی: ویتامین A و همچنین دو کاروتنوئید دیگر یعنی لوتئین و زیزانتین که به بتا کاروتن مربوطند، برای صحت  چشم‌ها ضروری هستند. لوتئین و زیزانتین تنها کاروتنوئیدهایی هستند که در شبکیه چشم یافت می‌شوند ظاهرا پالک و کلم دو سبزی غنی از لوتئین به طور متوسطی خطر کاتاراکت یا آب مروارید را کاهش می‌دهند.
منابع ویتامین A:
ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که برای بینایی، حفظ صحت انساج و جلد و رشد استخوان‌ها ضروری است.
ويتامين A به اشكال متقاوتي در غذاها موجود است.
- رتيتول كه  ويتامين A از قبل شكل گرفته‌‌اي است كه در  مواد غذايي جيواني مانند گوشت سرخ،‌ گوشت ماكيان و ماهي و لبنيات وجود است و به شكل ماده‌اي زرد و محلول در چربي است. 
- كاروتن‌هايي كه در مواد غذايي گياهي رنگارنگ مانند هويج موجوددند و پيش‌ساز ويتامين A هستند و مي توانند در بدن به ويتامين A تبديل شوند. عمده ترین اين كاروتن‌ها  بتاکارتن است.
- ويتامين A همچنين در لبنيات معمول به شكل رتينيل استات يا رتينيل پالمينات (ويتامين A از پيش شكل‌گرفته)، بتا- كاروتن (پيش‌ساز ويتامين A يا تركيبي از اين دو وجود دارد.
  • منابع غذايي ويتامين A
ويتامين A در منابع حيواني مانند تخم‌مرغ، گوشت سرخ، شير غني‌شده با ويتامين A؛ پنير مسکه، جگر، باقلا، ماهي یاروغن  ماهي  موجود است. اما مشكل اين است كه به جز شير بي‌چربي غني‌شده با ويتامين A و ماهي‌ها اين منابع مملو از چربي اشباع‌شده و كلسترول هم هستند.
بتا كاروتن (پيش‌ساز ويتامين ‌A) در اين مواد غذايي وجود دارد:
- ميوه‌هاي زرد و نارنجي، مانند گريپ‌، خربوزه زرد و زردآلو.
- سبزي‌هايي مانند  زردک، كدو ، کچالوی شيرين.
- ساير منابع بتا كاروتنكلم بروكلي، پالک و اغلب سبزي‌هاي داراي برگ‌هاي سبز تيره.
هر چه رنگ ميوه يا سبزي تيره‌تر باشد، محتواي بتا كاروتن آن بيشتر است. مزيت اين منابع گياهي اين است كه عاري از چربي و كلسترول هستند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger