مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۰۷/۲۵

تانک آمریکایی ها واردشفاخانه داکتران بدون سرحد در کندوز شد.

سازمان داکتران بدون سرحد (ام‌اس‌اف) جمعه ۱۶ اوکتوبر اعلام کرد یک تانک آمریکایی بدون کسب اجازه وارد محوطه شفاخانه این سازمان در شهر کندوز در شمال افغانستان شده است و به این مجتمع که قبلاً در حمله هوایی آمریکا مورد اصابت قرار گرفته بود، آسیب زده است
به گزارش رويترز این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد این تانک حامل یک گروه مفتش مشترک میان آمریکا، ناتو و دولتافغانستان بوده است که قرار است علت حمله یک حمله طیاره آمریکایی را به این شفاخانه را که به مرگ 22 مریض و امدادگر انجامید، مشخص کند.
این سازمان که می‌گوید این واقعه در روز پنجشنبه رخ داده است، اعلام کرد: «ورود اعلام‌نشده و اجباری تانک به این مجتمع آسیب زده، شواهد بالقوه را نابود کرده و باعث استرس و ترس کارکنان ام‌اس‌اف حاضر در محل شده است.
به گفته ام‌اس‌اف اعضای گروه تحقیق مشترک قبلاً موافقت کرده بودند، از پیش درباره اقداماتی که به کارکنان یا دارایی‌هایی این سازمان مربوط می‌شود، با آن هماهنگی کنند.
 یک سخنگوی ناتو در افغانستان این گزارش را رد یا تأیید نکرد.
سخن گویی آنان  گفت: «ما از این گزارش‌ها آگاه هستیم و در حال بازبینی این حادثه هستیم.»
ارتش آمریکا مسئولیت حمله به شفاخانه داکتران بدون سرحد را که هنگام جنگ شدید میان نیروهای افغان و طالبان در ساعات اولیه روز 3 اوکتوبر رخ داد، به عهده گرفته است.
گروه طالبان برای مدت کوتاهی کنترول شهر کندوز را به دست گرفتند و به بزرگ‌ترین پیروزی نظامی‌شان در طول جنگ 14 ساله‌اش با دولت افغانستان رسیدند.
مقامات ام‌اس‌اف می‌گویند مکان شفاخانه به‌طور آشکار به همه طرف‌های درگیر اطلاع داده شده بود و برخلاف ادعای اولیه مقامات دولت افغانستان، هیچ‌کدام از نیروهای طالبان در این شفاخانه حضور نداشتند.
گروهی از کارکنان ام‌اس‌اف این هفته به کندوز رفتند تا آسیب واردشده به این شفاخانه را که دیگر کار نمی‌کند، بررسی کنند. در حال حاضر مرگ 22 مریض و عضو ام‌اس‌اف در این حمله ثابت شده است و تصور می‌شود دو نفر دیگر از کارکنان هم مرده باشند.
گیلهم مولینی نماینده ام‌اس‌اف در افغانستان در این باره گفت: «ما پاسخ به سؤالی را که هر روز آن را می‌پرسیم، ضروری می‌دانیم...چرا شفاخانه هدف قرار گرفت. تابه‌حال ما برای این سؤال پاسخی نگرفته‌ایم.»
او افزود: «اگر ما این تضمین را نداشته باشیم که به کار ما برای تداوی کردن مریضانی که از هر دو طرف منازعه می‌آیند، از جانب همه طرف‌های منازعه احترام گذاشته می‌شود، ما نمی‌توانیم کاری در افغانستان انجام دهیم،‌ همچنان که هیچ جای دیگر دنیا در چنین شرایطی نمی‌توانیم کار کنیم
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger