مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۴۰۰/۰۲/۳۰

امراض جلدی نزد افراد دیابتی

تهیه و ترجمه: داکتر محمد عارف عابد 

متخصص جلدی زیبایی 

     شکر می تواند بر روی هر قسمت از بدن ، از جمله جلد تأثیر بگذارد.  بسیاری از افراد مبتلا به شکر در دوره ای از زندگی خود دچار یک اختلال جلدی ناشی یا مبتلا به شکر می شوند.  در برخی موارد ، مشکلات جلدی می تواند اولین نشانه ابتلای فرد به شکر باشد.

     در برخی موارد ، افراد دیابتی دچار امراض جلدی می شوند که می تواند هرکسی را درگیر کند.  نمونه هایی از این امراض شامل انتانات باکتریایی ، انتانات فنگسی و خارش است اما شیوع این امراض نزد مصابین مرض شکر بیشتر است،  با این حال افراد دیابتی نیز مستعد ابتلا به برخی امراضی هستند.  این موارد شامل درماتوپاتی دیابتی ، نکروبیوز لیپوئیدیا دیابتیکوروم و گزانتوماتوز فوری است.  برخی از بیماری های شایع جلدی در افراد دیابتی قرار زیر اند:

    اکانتوزیس نیگریکانس


     آکانتوز نیگریکانس Acanthosis nigricans 

     این وضعیتی است که منجر به تیرگی و ضخیم شدن جلد می شود.  غالباً مناطقی از جلد تیره یا قهوه ای که گاهی اوقات کمی برجسته است میشوند ، اینحالت در کناره های گردن ، زیر بغل و کشاله ران ظاهر می شود.  گاهی اوقات ، این مناطق تیره ممکن است روی دست ها ، آرنج ها و زانوها ظاهر شوند.  آکانتوز نیگریکانس می تواند افراد سالم دیگری را نیز مصاب سازد ، یا می تواند با برخی امراض طبی دیگر  همراه باشد.  این بیماری اغلب در افراد دیابتی مشاهده می شود.

     عکس العمل های حساسیتی جلد allergic reactions 

     عکس العمل های حساسیتی  به غذاها ، گزش حشرات و دوا ها می تواند باعث ایجاد اندفاعات، فرورفته یا برجستگی های جلدی‌ شود.  اگر فکر می کنید ممکن است نسبت به دارویی واکنش حساسیتی  داشته باشید ، با ارائه دهنده خدمات صحی خود تماس بگیرید.  واکنش های شدید حساسیتی  ممکن است نیاز به درمان اضطراری داشته باشند.  برای افراد دیابتی مهم است که متوجه  اندفاعات یا برجستگی در مناطقی که انسولین خود را تزریق می کنند باشند و در صورت تغییرات جلدی در ناحیه با داکتر خود مشوره کنند. 

     تصلب شرایین arthero sclerosis 

     تصلب شرایین ، باریک شدن رگ های خونی است که در دیواره رگ ها ضخیم می شود.  در حالی که تصلب شرایین غالباً با رگهای خونی قلب یا نزدیک آن در ارتباط است ، اما می تواند رگ های خونی در سراسر بدن را تحت تأثیر قرار دهد ، از جمله آنهایی که خون رسانی جلد را تأمین می کنند نیز در گیر میشوند.  هنگامی که رگهای خونی تأمین کننده جلد باریک می شوند ، به دلیل کمبود اکسیجن تغییرات ایجاد می شود.  ریزش مو ، نازکی و براق شدن جلد ، ضخیم شدن و تغییر رنگ ناخن های پا و سردی جلد از علائم تصلب شرایین جلدی است.  از آنجا که خون حامل کریوات سفید خون است که به مبارزه با انتان کمک می کند ، پاها مبتلا به تصلب شرایین هنگام آسیب دیدگی به اهستگی بهبود می یابند و قرحات دیابتی یاد میشوند. 

     انتانات باکتریایی bacterial skin infections 

     انواع مختلفی از انتانات باکتریایی بر روی جلد تأثیر می گذارد.  اینها شامل استایز styes یا گل مژه است که انتان غدد پلک است. فولیکولیت، که انتانات فولیکول های مو است.  و carbuncles ، که انتانات عمیق جلد و انساج تحتاتی جلد است.  همچنین انتانات باکتریایی وجود دارد که ناخن ها را مصاب مینماید.  با انتان باکتریایی ، مناطق درگیر به طور کلی گرم ، متورم ، سرخ و دردناک هستند.  بیشتر انتانات باکتریایی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ها به صورت خوراکی  و یا کریم های موضعی دارند.

    ابله شکر


     bullosis diabeticorum (آبله های دیابتی)

     در موارد نادر ، افراد مبتلا به شکر آبله هایی ایجاد می کنند که شبیه آبله های سوختگی است.  این آبله ها - به نام bullosis diabeticorum یاد شده می توانند در انگشتان دست ، انگشتان پا، پاها یا بازوها ایجاد شوند.  آبله های دیابتی معمولاً بدون درد بوده و به خودی خود بهبود می یابند.  آنها اغلب در افرادی که به نوروپاتی دیابتی مبتلا هستند رخ می دهد.

     درموپاتی دیابتی Diabetic dermopathy

     شکر می تواند رگ های خونی کوچک بدن را که خون را برای جلد تأمین می کنند ، تحت تأثیر قرار دهد.  تغییر در رگهای خونی به دلیل شکر می تواند باعث ایجاد بیماری جلدی به نام درموپاتی دیابتی شود.  درموپاتی به صورت لکه های جلدی ظاهر می شود که قهوه ای روشن یا سرخ است و اغلب در پیشروی پاها قرار دارند.  به جلد صدمه ای نمی زند ، آبله نمی زند ، یا خارش ندارد و درمان به طور کلی لازم نیست.  

     اسکلروز دیجیتال Digital sclerosis

     کلمه "دیجیتال" به انگشتان دست و پا شما اشاره دارد و "اسکلروز" به معنی سخت شدن است.  بنابراین ، بیماری اسکلروز دیجیتال نوعی بیماری است که در آن جلد انگشتان دست های شما ضخیم ، مومی و شخ می شود.  شخی مفاصل انگشت نیز ممکن است رخ دهد.  لوسیون ها و مرطوب کننده ها ممکن است به نرم شدن جلد کمک کنند.

     آنولار گرانولومای منتشر شده Disseminated granuloma annulare

     این وضعیت باعث ایجاد نواحی کاملاً مشخص ، حلقه ای یا قوسی شکل روی جلد می شود.  این اندفاعات غالباً روی انگشتان ، دستها و پاها ایجاد می شوند ، اما ممکن است روی تنه نیز ایجاد شوند.  اندفاعات می توانند سرخ ، سرخ قهوه ای یا هم رنگ جلد باشند.  درمان معمولاً لازم نیست ، اما بعضی موارد ممکن است از داروی موضعی استروئید مانند هیدروکورتیزون بهره مند شوند.

    شکر و جلد


     گزانتوماتوز فوری Eruptive xanthomatosis

     هنگامی که سطح گلوکز خون به خوبی کنترل نشده باشد و تری گلیسیرید در خون به سطح بسیار بالایی برسد ، گزانتوماتوز فوران می تواند در برخی افراد رخ دهد.  این وضعیت به صورت برجستگی هایی محکم ، زرد و مانند نخود روی جلد ظاهر می شود.  این برجستگی ها - که توسط هاله های سرخ احاطه شده و می توانند خارش داشته باشند - معمولاً در پاها ، بازوها ، پاها ، باسن و پشت دست ها دیده می شوند.  دواهای کاهنده چربی ممکن است لازم باشد.

    مرض جلدی فنکس


     انتانات فنگسی جلد fungal infections 

      انتانات فنگسی شبیه پوپنک به نام candida albicans مسئول بسیاری از انتانات فنگسی مبتلایان به شکر است.  این فنگس اندفاعات سرخ خارش دار ایجاد می کند ، که اغلب توسط آبله های کوچک و پوستک احاطه شده است.  این انتانات  اغلب در نواحی گرم و مرطوب جلد ایجاد می شوند.  درمان انتانات فنگسی شامل خشک نگه داشتن منطقه و استفاده از ترکیبی از داروهای موضعی استروئید و ضد فنگس است.

     خارش

     خارش جلد ، pruritus نیز نامیده می شود ، می تواند دلایل زیادی داشته باشد ، مانند انتان فنگسی، خشکی جلد یا جریان خون ضعیف.  هنگامی که خارش به دلیل جریان خون ضعیف ایجاد می شود ، بیشتر ساق پا و پا را تحت تأثیر قرار می گیرند.  از لوسیون یا کریم استفاده کنید ، از گرفتن دوش آب گرم خودداری کنید و از صابون های ملایم برای لطیف و مرطوب نگه داشتن جلد استفاده کنید.  مرطوب کننده ها همچنین از خارش ناشی از خشکی جلد جلوگیری می کنند.

    شکر و نکروبیوز لیپویدیکا
    نکروبیوز لیپویدیکا


     necrobiosis lipoidica diabeticorum

      (nld) 

      ‏در اثر تغییر در رگهای خونی ایجاد می شود و به طور کلی در قسمت پایین ساق پا تأثیر می گذارد.  با nld ، جلد آسیب دیده از نظر ظاهری برجسته ، زرد و مومی شکل می شود که اغلب حاشیه آن به رنگ بنفش مایل به آبی است.  گاهی اوقات ، nld دارای خارش و درد است.  تا زمانی که زخم ها باز نشوند ، درمان ضروری نیست.  در صورت باز شدن زخم ها یا دردناک بودن ضایعات ، برای معالجه به داکتر معالج خود مراجعه کنید.

     اسکلرودرمی دیابتیکوروم Scleroderma diabeticorum

     مانند بیماری اسکلروز دیجیتال ، این وضعیت باعث ضخیم شدن جلد می شود.  اما اسکلرودرمی دیابتیکوروم جلد پشت گردن و قسمت فوقانی پشت را تحت تأثیر قرار می دهد.  این وضعیت که نادر است ، اغلب مبتلایان به شکر با اضافه وزن هستند.  لوسیون ها و مرطوب کننده ها ممکن است به نرم شدن جلد کمک کنند.

     ویتیلیگو vitiligo 

     ویتیلیگو نوعی بیماری است که تولید رنگ جلد متاثر میسازد.  با ویتیلیگو ، حجرات سازنده رنگدانه یا میلانین  (ماده ای که رنگ جلد را کنترل می کند) از بین می روند و در نتیجه لکه های جلدی سفید رنگ میشود.  ویتیلیگو اغلب آرنج ، زانو و دست را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما ممکن است در صورت (اطراف دهان ، سوراخ های بینی و چشم) دیده شود.  این وضعیت در افراد دیابتی نوع 1 بیشتر دیده می شود.  برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بر روی جلد تغییر مصاب ، باید از ضد آفتاب با spf 30 یا بالاتر استفاده کنید.

     چگونه می توان از این بیماری های جلدی پیشگیری کرد؟

     تحت کنترل نگه داشتن قند خون مهمترین عامل در جلوگیری از عوارض جلدی شکر است.  حفظ كنترل سطح گلوكز خون در محدوده توصیه شده توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.  مراقبت مناسب از جلد همچنین می تواند به کاهش خطر مشکلات مربوط به جلد کمک کند.


     اگر به شکر مبتلا هستید ، اقدامات لازم برای جلوگیری از مشکلات جلدی وجود دارد.  برای مراقبت خوب از جلد نکات زیر را در نظر بگیرید:

    •  شکر خود را کنترل کنید.  توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را در مورد تغذیه ، ورزش و دوا دنبال کنید.  سطح گلوکز خون خود را در حد توصیه شده توسط داکتر معالج تان نگه دارید.
    •  جلد خود را تمیز و خشک نگه دارید.  هنگام استحمام یا دوش گرفتن ، از آب گرم و صابون ملایم و حاوی رطوبت استفاده کنید.  پس از شستشو ، حتماً خود را خوب بشویید و خشک کنید (جلد خود را فشار ملایم جانپاک خشک کنید ؛ مالش ندهید).  مکانهایی را که آب می تواند جمع شود مانند زیر بازوها ، زیر ثدیه ها ، بین پاها و بین انگشتان را بررسی کنید.
    •  بعد از شستن به بدن خود نگاه کنید.  اطمینان حاصل کنید که هیچ لکه خشک ، سرخ و دردناکی ندارید که بتواند آلوده شود.

    •  یک جعبه کمک های اولیه آماده کنید

     برای مراقبت از دست و پاها یک جعبه کمک های اولیه مفید داشته باشید.  این جعبه باید شامل موارد زیر باشد:

    1.  پماد ضد باکتری
    2.  پد گاز
    3.  لوکوپلاست ضد حساسیت یا  کاغذی
    4.  گاز پد معقم از پیش بسته بندی شده (در صورت موجود نبودن آب و صابون)

     نحوه مراقبت از آبله ها

    1.  سعی نکنید آبله را بشکنید یا "فشار" بدهید.  جلدی که آبله را می پوشاند به محافظت از آن در برابر انتان کمک می کند.
    2.  محل را به آرامی با صابون ملایم و آب گرم بشویید.
    3.  پماد ضد باکتری را به آبله بزنید.
    4.  آبله را با یک پلستر ضد حساسیت یا پارچه ای ، یا یک گاز پد که در محل خود با نوار کاغذی ضد حساسیت محکم شده است ، بپوشانید.
    5.  حداقل روزی یک بار پانسمان را عوض کنید.
    6.  یک جوره کفش متفاوت( نرم و آزاد)  بپوشید تا زمانی که آبله بهبود یابد.
    7. منبع 
    8. https://my.clevelandclinic.org/health/articles/12176-diabetes-skin-conditions#:~:text=have%20diabetic%20neuropathy.-,Diabetic%20dermopathy,the%20front%20of%20the%20legs.
     
    Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
    Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger