مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۶/۰۲/۱۵

تولید انتی بیوتیک قوی از دو نوع سمارق کشنده

دو گونه از سمارق هایی که از درون معدنی بسیار سمی در مونتانا می‌رویند، در آزمایشگاه در کنار یکدیگر کشت داده شده‌اند
تا از این ترکیب برای مقابله با مقاومت در برابر انتی‌بیوتیک‌ها استفاده شود.
براساس گزارش ساينس الرت،  از تركيبات اين دو سمارق ماده‌اي به دست آمده كه مي‌تواند چهار نوع باكتریا های خانواده MRSA كه در برابر انتي‌بيوتيك مقاوم شده‌اند را از بين ببرد.
اين تركيب شباهت زيادي به يكي از انواع انتي‌بيوتيك‌هاي شناخته شده دارد،‌با اين تفاوت كه مي‌تواند با قدرتي بالا باكتریا ها را نابود كند و قدرت آن در نابودي باكتریا هاي سياه‌زخم و گلودرد به اثبات رسيده است.
اين دو گونه سمارق از معدن روباز مس بركلي در مونتانا كه عمقي برابر 540 متر دارد به دست آمده‌اند. اين گودال حاوي آبي با شدت اسيديتی آب ليمو و آلوده به ارسنيك است. اين مرداب مسموم به اندازه‌اي خطرناك است كه براي غازهاي مهاجر وحشي به دامي کشنده تبديل شده‌است، غازهاي مهاجر بيخبر از آلودگي آب وارد  دند های آب مي‌شوند و تحت تاثير مس و ارسنيك موجود در آب جان خود را از دست مي‌دهند.
اما همه جانداران در اين دام کشنده جانشان را از دست نمي‌دهند. گونه‌هايي از سمارق ها و باكترياها در اين منطقه رشد و نمو دارند و محققین پوهنتون /دانشگاه مونتانا طي دو دهه گذشته به بررسي تركيبات غيرعادي پرداخته‌اند كه توسط اين موجودات جان‌سخت توليد مي‌شوند. از آن زمان تا به امروز اين محققین موفق به شناسايي باكتري با قابليت ضد‌سرطاني شده‌اند كه تاكسوميسز آندرنا نام دارد. همچنين ارگانيزم‌هايي را در اين منطقه كشف كرده‌اند كه مي‌توانند مالیكول‌هايي با ويژگي ضد التهابي يا ضد پيري را ايجاد كنند.
اين‌بار محققین دو گونه از سمارق هاي پنيسيليوم كه در اين منطقه رشد مي‌كنند را با يكديگر كشت دادند و پس از 6 روز در نهايت شگفتي مشاهده كردند اين ساكنان عجيب درياچه مرگ، در كنار يكديگر تركيبات جديدي توليد مي‌كنند كه هريك به صورت مجزا قادر به توليد آن نيستند.
ساختار مالیكولي اين تركيب شباهت زيادي به آنتي‌بيوتيكي به نام ماكروليد‌ A دارد و محققین شاهد آن بودند كه تركيبات جديد كه بركليلاكتون ناميده مي‌شوند،‌ مي‌توانند به تعدادي از باكتریا هاي مضر حمله كنند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين تركيب به شيوه‌اي متفاوت از ديگر انتي‌بيوتيك‌ها به باكتریا حمله مي‌كند زيرا برخلاف ديگر انتي‌بيوتيك‌ها از قند و پيوند دوگانه برخوردار نيست.
بدون داشتن اين دو ويژگي، تركيبات جديد مي‌توانند چهار باكتریا مقاوم در برابر انتي‌بيوتيك‌ها كه همگي از خانواده MRSA هستند و همچنين باكتریا هاي سياه‌زخم،‌گلودرد و باكتري كانديدا گلابراتا را از بين ببرند. هنوز هم میکانیزم تاثیر دقيق اين تركيبات جديد در از بين بردن باكتریا ها مشخص نشده‌است،‌ اما دانشمندان اميدوارند با كمك آن بتوانند به مقابله با باكتریا هاي مقاومي بپردازند كه انتظار مي‌رود در دهه‌هاي آينده جان ميليون‌ها انسان را بگيرند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger