مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۶/۰۳/۰۶

راههای مناسب برای جلوگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان


ماه مبارک رمضان امسال هم مانند سالهای قبل در فصل گرما میباشد. و گرمی و تعرق سبب ضایع آب بدن گردیده و نیاز به آب بیشتر گردیده و شخص تشنه میگردد. اما برای اینکه ما بتوانیم با تشنگی درین ماه مقابله کنیم باید به نکات آتی عمل کنید:
۱. مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی کافئین به دلیل ادرار آور  بودن موجب تشدید تشنگی می‌شود بنابراین نوشیدن چای پُررنگ و انواع قهوه و نوشابه‌های گازدار کافئین دار مناسب نیست. 

۲.  مصرف آب به همراه غذا و به مقدار زیاد موجب رقیق شدن اسید های معده و انزیم‌ های موثر در هضم غذا است میگردد بنابراین موجب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی و درد شکم و نفخ خواهد شد. پس کوشش شود از نوشیدن مایعات در جریان غذا خوردن پرهیز گردد.

۳.  بهترین زمان نوشیدن آب کافی یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از مصرف غذایی سحر است. 

۴. بهترین روش برای کاهش عطش و رفع تشنگی مصرف سبزیجات و میوه جات آبدار و فیبردار در وعده های سحر و افطار است. پس بر خلاف عادتی که ما افغانها داریم کوشش کنیم در دسترخوان سحری خود میوه و سبزی را بگنجانیم و بیشتر از آنها استفاده کنیم. 

۵. نوشیدن انواع شربت با درصد شیرینی بالا میزان تشنگی را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف افراطی غذاهای پرپروتئین، پرچرب و شور موجب افزایش تشنگی می‌شود و بهتر است از آن اجتناب بعمل آید. 
۶. بهتر است در هنگام افطار از نوشیدن آب سرد خود داری کنید چون احساس تشنگی را شدت میبخشد و بهتر است از آب شیر گرم و عسل استفاده شود.
داکتر عارف عابد
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger