مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۶/۰۳/۰۱

چگونه خود را برای ماه رمضان آماده کنیم؟

ماه مبارک رمضان و روزه‌داری همیشه با حال و هوای خاص معنوی، اثرات جسمانی بسیار زیادی دارد و در مطالعات متعددی نقش مؤثر روزه‌داری در بهبود امراض مختلف نشان داده شده است.
بسیاری از افراد نگران روزه داری سخت و ضعف بدنی به خصوص عطش و تشنگی خود در فصل گرما هستند، اما با رعایت برخی تدابیر  و طرز زندگی سالم می‌توان جسم را آماده روزه‌داری کرد و در ماه مبارک رمضان از فیض معنوی و آثار جسمانی روزه‌داری بهره برد.
  • این وعده را در روزهای باقی مانده حذف کنید
 در ماه مبارک رمضان وعده نان چاشت حذف می‌شود و به همین دلیل باید به تدریج حجم غذای مصرفی در وعده‌های چاشت را با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان کم و غذاهای سبک‌تر میل کرد.
 در مدت باقی مانده تا ماه رمضان باید نان چاشت را سبک‌تر کرد و به جای آن صبحانه‌ها مواد مقوی بیشتر مصرف شود همچنین به هیچ وجه نباید وعده صبحانه را حذف کرد همان‌گونه که در ماه مبارک رمضان سحری نقش مهمی در روزه‌داری دارد.
  • ساعت صرف صبحانه در مدت باقی مانده تا ماه رمضان
 علاوه بر مصرف مواد مغذی و مقوی بدن در این وعده باید صبحانه را در ساعت اولیه صبح مصرف کرد.
  • تمرین روزه‌داری در روزهای قبل از  ماه مبارک رمضان
  بهتر است در روزهای قبل از ماه رمضان  صبحانه را کامل بخوریم و وعده چاشت را به تدریج حذف کنیم یا حجم از مقدار غذاهای مصرفی روزانه به طور عمومی کم کنیم.
  • بمب‌های انرژی برای مدت باقی مانده تا ماه رمضان
 برخی افراد که ضعف بدنی دارند، نوجوانان و سالمندان باید در مدت باقی مانده مواد غذایی مغذی بیشتر استفاده کنند: این افراد باید شیرینی‌جات طبیعی مانند عسل، خرما، کشمش، شیره خرما و توت را روزی ۲ بار مصرف کنند، زیرا این مواد غذایی موجب می‌شوند انرژی کافی در بدن تولید مقاومت آن افزایش پیدا کند.
 تنظیم گلوکوز  خون  از نکات مهم برای آمادگی بدن دانست میشود قندهای خوب مانند خرما، عسل به تأمین انرژی مؤثر بوده که متأسفانه در ماه رمضان برخی افراد به جای قندهای طبیعی سراغ جلبی ها رفته و به سلامتی خود آسیب وارد می‌کنند البته استفاده از آن در حد تنوع مشکلی ندارد، اما افراط و مصرف مداوم نادرست است.
  • معده درد دارید، با این دستور طبیعی روزه بگیرید/ نوشیدنی معجزه آسا برای معده درد و روزه‌داری
 ناراحتی جهاز هضمی و تدابیری که موجب آمادگی آن‌ها برای روزه داری می‌شود،  نوشیدن ترکیب *عرق نعنا،اسفرزه و آب جوش، کمی گلاب و مقداری عسل یا نبات * در مدت باقی مانده تا ماه رمضان و در طول ۳۰۰ روز روِزه داری موجب تقویت و آمادگی دستگاه هاضمه شده و افراد سالم و مریضاندارای اختلالات جهاز هاضمه اند به آسانی و بدون درد معده می‌توانند روزه بگیرند.
و همچنان مصرف میوه‌ها و سبزیجات در این مدت باقي مانده باید به میزان کافی مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا این مواد غذایی در عکس العمل جهاز هاضمه، دفع و شادابی بدن نقش مهمی داشته و قبضیت را از بین می‌برد، قبضیت مانع از تولید ویتامین‌ها و موجب کم خونی می‌شود، نیمی از ویتامین‌ها در روده‌ها ساخته می‌شود و یک فرد سالم باید حداقل روزی ۲ بار دفع داشته باشد.
  • تدابیری برای آمادگی جهت روزه‌داری در گرما / در مدت باقی مانده چه کنیم تا در ماه رمضان تشنه نشویم؟
 با توجه به گرم بودن روزهای پیش رو اغلب افراد به خاطر عطش و تشنگی آب یخ و سرد استفاده می‌کنند که موجب تغییرات ناگهانی و شاک به معده می‌شود که باید این عادت غلط را ترک کرد و از خاک شیر و تخم شربتی(chia)، میوه‌های لعاب‌دار و آب میوه استفاده کرد.
 بسیاری افراد به اشتباه فکر می‌کنند باید در مدت باقی مانده مواد غذایی بیشتر مصرف کنند تا در ماه رمضان دچار ضعف و مشکل نشوند، اما این در حالی است که پرخوری با افزایش حرارت بدن و با توجه به گرمی هوا موجب ایجاد عطش و نیاز بدن به مایعات بیشتری شده و برخلاف باور مردم بر آمادگی بدن برای روزه داری تأثیر سوء می‌گذارند.
  • دستوری شگفت انگیز برای روزه اولی‌ها و نوجوانان
 روزه اولی‌ها و نوجوانان و آمادگی آن‌ها برای روزه داری این رده سنی از مصرف مواد ساندویچی، فست فودها و غذاهای مصاله دار تند و تیز دار، شیرینی جات  به دلیل افزایش صفرای بدن پرهیز کرد، زیرا اکثر نوجوانان طبع صفراوی دارند و این مواد غذایی موجب افزایش صفرا و آسیب به سلامتی بدن می‌شود.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger