مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۶/۰۲/۱۳

اختراع دریل(برمه) روباتیک که 50 مرتبه سریعتراز جراحان کارمیکند

محققین  پوهنتون /دانشگاه یوتا موفق به ساخت دستگاه خودکار و روباتیک شده‌اند که می‌تواند جراحی‌های پیچیده دماغ را با سرعتی ۵۰ برابر بیشتر از جراحی‌های معمولی انجام دهد.
براساس گزارش CNN، اين رويكرد جديد مي‌تواند مدت زماني جراحي جمجمه با كمك دريل دستي را از دو ساعت به 25 دقيقه برساند. اين جراحي براي برداشتن تومورهاي غيرسرطاني در مریضانیکه كه دچار كم‌شنوايي شديد شده‌اند اجرا مي‌شود. محققین از اين جراحي براي اثبات توانايي روبات‌ها در انجام جراحي‌هاي پيچيده كه به مهارت و تجربه نياز دارند استفاده كرده‌اند.
اين دستگاه برش‌هاي سريع، يكنواخت و محفوظ را در جمجمه ايجاد مي‌كند و مدت زمان باز بودن زخم و بيهوشي مریض را به حداقل مي‌رساند. به اين شكل احتمال دخالت انتان، هزينه‌هاي جراحي و احتمال خطاي انساني در جراحي كاهش پيدا مي‌كند.
اگرچه استفاده از سيستم‌هاي خودكار يا روباتيك در طول دهه گذشته افزايش قابل توجهي داشته‌است، محققین مي‌گويند اين نوع تکنالوژی تااكنون در مورد جراحي‌هاي جمجمه مورد استفاده قرار نگرفته‌است.
ابتدا اطلاعات استخوان مریض توسط سي‌تي‌اسكن جمع‌آوري مي‌شود تا موقعيت ساختارهاي حساسي مانند اوعیه اصلي و اعصاب مشخص شود. جراحان از اين اطلاعات براي برنامه‌ريزي جراحي و تعيين مسير برش‌هاي جمجمه با كمك سافت ویر خاص استفاده مي‌كنند. به گفته محققین مي‌توان با اين تكنيك و تنها با استفاده از اطلاعات سي‌تي‌اسكن استخوان جمجمه بيمار را در نهايت مطمئن برش داد.
مسير برش بايد در منطقه‌اي خالي از سينوس‌هاي عصبي واوعیه ها اصلي باشد تا صدمه غيرقابل برگشت به مغز وارد نشود. طي جراحي يك متخصص جراح كنار ايستگاه خواهد ايستاد تا در صورت نياز دستگاه را خاموش كند. در عين حال دستگاه به تجهيزات محافظتی داخلي نيز مجهز است و مي‌تواند در صورت احساس خطر،‌خود به خود خاموش شود.
اين دستگاه ابتدا روي بلوك‌هاي پلاستيكي و سپس روي جمجمه مردگان مورد آزمايش قرار گرفت تا محققین از دقت و امنيت آن اطمينان حاصل كنند. نسخه نهايي اين دستگاه قابل حمل بوده و به اندازه‌اي سبك هست كه بتوان آن را ميان اتاق‌هاي جراحي حركت داد. دانشمندان اكنون درتلاشند تا دستگاه را با همكاري شركت توليد كننده تجهيزات طبی تجاري‌سازي كنند و انتظار مي‌رود تا دو سال ديگر وارد بازار شود. حدود قيمت دستگاه 100 هزار دلار تخمين زده شده‌است.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger