مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۶/۰۲/۰۳

کمبود عنصر زینک در بدن را جدی بگیرید.

مطالعات محققین   پوهنتون /دانشگاه مونیخ نشان می‌دهد کمبود زینک در بدن منجر به استرس اکسیداتیف(استرس اکسیداتیف عدم تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی ) و مشکلات قلبی-وعایوی جدی می‌شود.
به گزارش از مدیکال ساینس، استرس اکسیداتیف زمانی رخ می‌دهد که میزان رادیکال‌های آزاد تولید شده در حجرات بیش از آنتی اکسیدانت هایی باشد که اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. افزایش رادیکال‌های آزاد یکی از مهمترین دلایل ابتلا به امراض  قلبی-وعایوی است.
محققین به منظور مطالعه اثر زینک بر عکس العمل قلب، دو آنتی اکسیدانت گلوتاتیون و ویتامین E را بالای عضلات قلب خوک‌های آزمایشگاهی بررسی کردند. گلوتاتیون و ویتامین E رادیکال‌های آزاد را غیر فعال می‌کنند. از طرفی ویتامین E مسئول یکپارچگی غشای حجروی است که از حجره در مقابل عوامل خارجی محافظت می‌کند. محققین میزان ماده معدنی زینک در این حیوانات را کاهش دادند. نتایج نشان داد با کاهش ماده  زینک، غلظت گلوتاتیون و ویتامین E نیز در عضلات قلب کاهش می‌یابد و در نتیجه توانایی قلب در کنترول استرس اکسیداتیف کاهش می‌یابد. تاثیر کمبود زینک بر اعضا دیگر بدن از جمله کبد، کلیه  ها و لوزالمعده نیز مشابه است. گوشت سرخ ، حبوبات، سبزیجات، ، غلات کامل، شیر و لبنیات و چاکلبت تلخ حاوی مقادیر بالای زینک هستند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Nutrition منتشر شده است.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger