مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۷/۱۲/۱۹

سفید شدن مو ها با افزایش خطرات امراض قلبی نزد مردان ارتباط دارد.

یک تحقیق جدید جدید حاکی از آن است که موهای ماش و برنج علاوه بر اینکه پیام‌آور گذر عمر هستند، ممکن است با خطر بیشتر امراض قلبی در مردان همراهی داشته باشند.
اما اگر موهای‌تان دارد سفید می‌شود، وحشت‌زده نشوید- این بررسی فقط یک همراهی و نه یک رابطه سببی، میان رنگ مو و خطر مرض قلبی را نشان می‌دهد.
به گزارش هلت دی این یافته از یک تجزیه‌وتحلیل به دست آمده است که ۵۴۵ مرد بزرگسال را از لحاظ نشانه‌های مشکلات قلبی بررسی کرده بود و بعد نتایج را با رنگ موی آنان تطبیق داده بود.
ایرینی ساموئل، متخصص قلب در پوهنتون /دانشگاه قاهره در مصر و آمر این بررسی گفت: «در نفوس مورد بررسی ما، نمره بالاتر از لحاظ میزان سفید شدن مو با افزایش خطر مرض اتروسکلروز شریان‌های کرونری (شریان‌های تغذیه‌کننده عضله قلب) همراهی داشت.»
آتروسکلروز یا تصلب شرایین به معنای تجمع پلاک‌های حاوی کلسترولی در جدار شریان‌ها است که باعث انسداد مجرای داخلی آنها می‌شود.
ساموئل گفت خاکستری شدن موها و امراض قلبی بدون توجه به سن مرد و اینکه از قبل در معرض خطر بالای دچار شدن به مرض قلبی بوده است یا نه، همراهی داشتند.
به گفته ساموئل با توجه به اینکه شمار فراوانی از زنان موهایشان را رنگ می‌کنند، امکان وارد کردن شان در این تجزیه‌وتحلیل وجود نداشت. بنابراین این گروه تحقیقاتی منحصر بر مردان متمرکز شد. همه این مردان برای یافتن نشانه‌های تجمع پلاک در شریان‌های کرونری اسکن شده بودند.
این محقیقین گفتند صرف افزایش سن احتمال سفید شدن موهای یک مرد را افزایش می‌دهد. اما سفید شدن موها همچنین با «پیری محیطی» ناسالم همراهی دارد، چراکه هردوی این پدیده‌ها مسیرهای مشابهی را طی می‌کنند.
ساموئل گفت این مسیرها شامل چندین شکل زوال در سطح حجروی هستند، ازجمله افزایش خطر التهاب عمومی، تغییرات هورمونی و اختلال توانایی DNA درمرحله خودش و توانایی حجرات برای تقسیم شدن و رشد کردن.
به گفته ساموئل تحقیقاتی بیشتری لازم است تا عوامل جنتیکی و محیطی زمینه‌ساز این همراهی میان سفید شدن مو و امراض قلبی مشخص شوند و همچنین این موضوع بررسی شود که آیا همراهی مشابهی در زنان هم وجود دارد یا نه.
او پیشنهاد کرد در حال حاضر هر مرض که فکر می‌کند در معرض خطر بالای مرض قلبی قرار دارد، باید مورد چک‌آپ‌های منظم قرار گیرد و با درمان‌های پیشگیرانه از بروز مشکلات احتمالی قلبی جلوگیری شود.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger