مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۶/۰۱/۲۱

افسردگی مرض که انسان را ناتوان میسازد (من از هیچ چیز خوشم نمیاید میخواهم تنها باشم)

۷ اپریل روز جهانی صحت است و سازمان صحی دنیا برای این روز در سال ۲۰۱۷ سخنانی را را با عنوان «بیایید درباره افسردگی سخن بگوییم» به اجرا میا آورد.
هدف از این حرکت  مبارزه با استگما و برداشت‌های نادرست درباره افسردگی است.
سازمان صحی دنیا می‌گوید افسردگی در حال حاضر علت اصلی اختلال در سلامت و ناتوانی در جهان است و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان دچار آن هستند.
بر اساس گزارش این سازمان، میزان‌های افسردگی از سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش از ۱۸ فی افزایش یافته است. درعین‌حال فقدان حمایت‌های لازم برای صحت روانی به همراه ترس رایج از استگما باعث شده است که بسیار افراد دچار این عارضه تداوی را که برای زندگی سالم و شکوفا به آن نیاز دارند، دریافت نکنند.
مارگرت چن، مدیرعمومی در سازمان صحی دنیا  می‌گوید:‌«این ارقام جدید اخطار دوباره برای همه کشورها است تا در رویکردهای خود به صحت روانی تجدیدنظر و با نیاز با این موضوع برخورد کنند.»
شکار ساکسنا، مدیر بخش صحت روانی سازمان  صحی جهان می‌گوید: «برای کسی که با افسردگی زندگی می‌کند، حرف زدن با فردی که به او اعتماد دارد، اغلب نخستین گام به سوی درمان و بهبودی است.»
افسردگی خطر دچار شدن به امراض و اختلالات عمده مانند اعتیاد، رفتارهای خودکشی، شکر و امراض قلبی را می‌افزاید که ازجمله بزرگ‌ترین عوامل مرگ‌ومیر انسان‌ها هستند.
سازمان  صحی جهان می‌گوید در بسیاری از کشورها حمایت چندانی از افراد دچار اختلالات سلامت روانی انجام نمی‌شود و حتی در کشورهای ثروتمندتر فقط نیمی از افراد دچار افسردگی درمان لازم را دریافت می‌کنند.
بر اساس گزارش سازمان  صحی جهان ۷ به‌طور میانگین فقط ۳ فی بودجه‌های صحت دولت‌های جهان برای صحت روانی صرف می‌شود (این مقدار از یک فیصد در کشورهای فقیر تا ۵ فیصد در کشورهای ثروتمند متفاوت است).
ساکسنا می‌گوید: درک بهتر مرض افسردگی و چگونگی درمان آن فقط آغاز کار است. پس‌ازاین لازم است خدمات صحی روانی پایدار ارتقا یافته در دسترس هرکسی قرار دارد، حتی افرادی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger