مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۶/۰۲/۰۱

سازمان صحی دنیا 12 باکتریا ها را خطرناک توصیف کرد که روز به روز در مقابل انتی بیوتیک ها مقاوم میشوند

سازمان صحی دنیا، اسامی ۱۲ عامل مرض زای مقاوم به انتی‌بیوتیک از رده باکتریاها را اعلام کرده که به علت مقاومت روز افزون به انتی‌بیوتیک، تهدید بزرگی برای صحت  بشتر افراد محسوب می‌شوند و نیازمند تولید "فوری" انتی‌بیوتیک‌های جدید هستند.
 باکتری‌هایی که فهرست آنها منتشر شده بر اساس شدت منتن ساختن  که ایجاد می‌کنند، قدرت سرایت و تعداد انتی‌بیوتیک‌های موثر بر آنها انتخاب شده‌اند.
این باکتریا ها طیف وسیعی از امراض انتانی از جمله انتانات خون، ریه ها، روده ها، جهاز بولی و دماغ را ایجاد می‌کنند اما تعداد انتی‌بیوتیک‌های موثر بر آنها روز به روز کمتر می‌شود و فهرست باکتریاهایی که هیچ انتی‌بیوتیکی بر آنها موثر نیست روز به روز طولانی‌تر می‌شود.
آمارها حاکیست در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار نفر سالانه در سراسر دنیا بر اثر انتانات مقاوم به انتی‌بیوتیک جان خود را از دست می‌دهند و اگر اقدام فوری در این زمینه صورت نگیرد پیش بینی شده که این قبیل انتانات تا ۲۰۵۰ میلادی هر سال جان ۱۰ میلیون انسان را خواهند گرفت.
از سال ۱۹۸۷ هیچ رده جدید انتی‌بیوتیک تولید نشده و شرکت‌های دواسازی ترجیح می‌دهند به جای سرمایه گذاری برای تولید انتی‌بیوتیک که فقط برای مدتی محدود مصرف می‌شود، دواهایی تولید کنند که مریضان برای مدت بیشتری مصرف می‌کنند مانند دوای فشار خون یا دوای پایین آورنده گلوکوز یا کلسترول.
در بیانیه‌ای که به امضای "ماری پل کینی"، معاون منشی سازمان صحی دنیا منتشر شده آمده است: اگر تولید انتی‌بیوتیک های جدید را فقط بعهده بازار بگذاریم،  دواهایی که به آنها نیاز فوری داریم به موقع تولید نخواهند شد. برای تحقیق و ساخت دواهای جدید علیه باکتریاهای این فهرست، دولت‌ها باید سیاست‌هایی را در پیش بگیرند که سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی را افزایش دهد.
این سازمان پیش از این هشدار داده بود که اگر برای تولید انتی‌بیوتیک‌های جدید اقدام نشود به دوران "پساانتی بیوتیک" خواهیم رسید دورانی که مثل عصر پیش از طبابت مدرن، یک انتان ساده می‌تواند باعث مرگ شود و بسیاری از جراحی‌ها به دلیل نبود انتی‌بیوتیک موثر انجام‌پذیر نخواهد شد و انجام اقدامات طبی نظیر پیوند عضو، سیزارین، پیوند مفصل و شیمو تراپی بدون انتی‌بیوتیک بسیار خطرناک می‌شود.
به گزارش بی‌بی‌سی، باکتریاها برای اینکه با میوتشن جنتیکی به انتی‌بیوتیک مقاوم شوند به زمان احتیاج دارند اما مجموعه‌ای از عوامل این روند را تسریع کرده که به شرح زیر است:
  •  از سال ۱۹۸۷ هیچ رده جدید انتی‌بیوتیک تولید نشده و شرکت‌های دواسازی ترجیح می‌دهند به جای سرمایه گذاری برای تولید آنتی‌بیوتیک که فقط برای مدتی محدود مصرف می‌شود، دواهایی تولید کنند که مریضان برای مدت بیشتری مصرف می‌کنند مانند دوای فشار خون یا دوای پایین آورنده قند یا کلسترول.
  •  مصرف بیش ازحد انتی‌بیوتیک و حتی انتی‌بیوتیک‌های اختصاصی یا وسیع‌ ساحه در  مال داری، مرغداری، و زراعت
  • مصرف خودسرانه انتی‌بیوتیک
  •  آموزش ناکافی داکتران و کادر طبی در مورد تجویز انتی بیوتیک بنابر این گزارش، سال گذشته بیش از ۸۰ شرکت دواسازی از دولت‌ها درخواست کردند تا در جلب سرمایه برای تولید انتی‌بیوتیک‌های موثر در برابر این باکتری‌های مقاوم به آنها کمک کنند. این شرکت‌ها در مقابل تعهد کردند که در تحقیق و توسعه انتی‌بیوتیک و بهبود دسترسی به این دواها در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کنند.
گفته می‌شود تنها چهار شرکت دواسازی در مورد انتی‌بیوتیک‌ها تحقیق می‌کنند در حالی که این تعداد زمانی ٢٠ شرکت بوده است.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger