مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۱۰/۱۹

رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای صحت دماغ مفید است


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تحقیقات جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای با هدف حفظ سلامت قلب می‌تواند به سلامت مغز افراد مسن نیز کمک کند.
محققین بیش از سه سال حجم مغز صدها نفر از افراد مسن در اسکاتلند را مورد بررسی قرار دادند. محققین دریافتند افرادی که بیشتر از عادات غذایی رایج در کشورهای مدیترانه‌ای (شامل مقدار زیادی میوه، سبزی‌جات، روغن زیتون و حبوبات) استفاده می‌کنند، در  مقایسه با دیگران، حجم مغزشان بیشتر حفظ می‌شود.
میشل لوسیانو سرپرست مطالعه در این باره می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر کاهش حالت شناختی و ذهنی عادی، زوال عقل و  آلزایمر اثر  دارد.»
مطالعه جدید نشان می‌دهد که این مکانیزیم می‌تواند به حفظ حجم مغز کمک کند.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای، یک نوع روش و سبک غذا خوردن است که بر مصرف میوه‌ها، سبزی‌جات، روغن زیتون به جای پنیر، لوبیا و حبوبات، دانه‌های غلات مانند گندم و برنج تاکید دارد. هم چنین مقدار متوسط ماهی و لبنیات را نیز شامل می‌شود در حالی که گوشت سرخ و مرغ در آن محدود است.
به گفته محققین، با افزایش سن، مغز کوچک و حجرات مغزی از دست می‌روند و این رژیم غذایی می‌تواند بر یادگیری و حافظه تاثیر گذارد. در این مطالعه، سن، بیشترین اثر را در از دست دادن حجم مغز دارد.
محققین اذعان می دارند از آنجائیکه هیچ ارتباطی بین خوردن ماهی یا مصرف گوشت در حفظ حجم مغز دیده نشده است ممکن است دیگر اجزای رژیم غذایی مدیترانه ای یا سرتاسر این رژیم با هم، بتواند چنین مزیتی را به همراه داشته باشد.
ترکیبی از غذاها می توانند از مغز در برابر عواملی مانند التهاب و امراض قلبی -وعایوی، که موجب کوچک شدن مغز می شوند، محافظت کنند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger