مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۱۱/۰۴

ازاین سه نوع امراض انتانی بترسید



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
موسسه‌های خیریه، دولت‌ها و دانشمندان از سرتاسر جهان روز ۱۹ جنوری ۲۰۱۷ در سوئیس گرد‌هم آمدند تا برنامه‌ای جامع را برای مهار سه نوع از مخرب‌ترین امراض موجود در جهان از تبدیل شدن آنها به امراض مسری تدوین کنند.
براساس گزارش ساينس الرت، سه مرض مورد بحث امراض نيستند كه در صدر اخبار جهان ديده شوند.
مرض مرس، تب لاسا و ويروس نيپا يا NiV سه مرض به شدت مسري هستند كه درحال حاضر هيچ واكسین يا درماني براي آنها وجود ندارد.
برنامه مهار اين امراض كه به تازگي توسط ائتلاف نوآوري‌هاي آماده‌سازي براي امراض مسري،‌CEPI در مجمع جهاني اقتصاد در داووس تدوين شد،‌ تامين بودجه آغاز مطالعات براي توليد واكسین مخصوص اين سه مرض است،‌پيش از آنكه امراض از كنترول خارج شوند.
پيش از اين نيز موسسه‌هاي خيريه مختلف و دولت‌ها در سرتاسر جهان طرح ابتكاري 460 ميليون دلاري را براي به جريان انداختم روند توليد واكسین ايجاد كرده‌بودند. هدف برنامه جديد توليد دو واکسین  آزمايشي براي سه مرض عنوان شده‌است.
  • داووس | درخواست شرکت‌های دواسازی از دولت‌ها برای مبارزه علیه میکروب‌های قوی
در دست داشتن واكسین‌هاي در مرحله آزمايشي آماده‌سازي كافي براي مقابله با شيوع امراض را فراهم مي‌آورد. در ايده‌آل‌ترين شرايط محققین بايد همزمان روي پنج تا 6 واكسین مطالعه كنند اما به گفته بيل‌گيتس، محدوديت بودجه باعث شده تا تنها روي دو تا سه واكسین مطالعه شود.
اولين مرض كه قرار است مورد هجوم قرار گيرد، مرس است، مرض تنفسي كه اولين بار در سال 2012 در عربستان شناسايي شد. اين مرض به واسطه ويروسي به نام MERS-CoV ايجاد مي‌شود. افراد مبتلا به اين ويروس دچار اختلالات تنفسي شديد همراه با تب،‌ سرفه و مشکلات تنفسی مي‌شوند و از هر 4 نفر مبتلا، سه نفر جان خود را از دست مي‌دهند.
اين مرض درحال حاضر تنها توسط افرادي كه از عربستان به ديگر كشورها سفر مي‌كنند منتقل مي شود و به همين شكل مرس در سال 2015 در كوریایی جنوبي شيوع پيدا  كرد.
پس از مرس، تب لاسا و NiV دو ويروسي هستند كه از شدت شيوع بسيار بالايي برخوردارند و مي‌توانند در صورت عدم وجود درمان درست،‌به تهديدي جهاني تبديل شوند. تب لاسا در سال 2015 در غرب آفريقا كشف شد جان 160 نفر را گرفت. نيپا يا NiV نيز در سال 1998 در نيپاي مالزي كشف شد. اين مرض توسط خفاش‌ها ايجاد شده و به واسطه مصرف غذاهاي آلوده به ويروس منتقل مي‌شود. نيپا در سال 2001 جان 196 نفر را گرفت.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger