مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۱۰/۰۵

فکتور های خطر مبتلا شدن به سرطان روده ها




سرطان رودها، سومین سرطان متداول در بین مردان (۶۶۳ هزار مورد، ۱۰ درصد از کل سرطان‌ها) و دومین سرطان عمده در زنان  (۵۷۰ هزار مورد، ۹.۴ فی تمامی موارد ابتلا به سرطان) در جهان است.
به گفته محققین بواسطه وجود برخی فاکتورها احتمال ابتلا به سرطان روده افزایش می‌یابد. در ادامه به فاکتورهای تاثیرگذار بر احتمال ابتلا به این سرطان اشاره می‌شود.
  • کولیت السرتیف : بسیاری از افراد نمی‌دانند که کولیت زخمی فاکتور پرخطر ابتلا به سرطان روده است. وسعت، طول مدت و فعالیت مرض از عوامل تعیین کننده اولیه هستند که در بلندمدت می‌توانند تبدیل به سرطان روده شوند.
  • دوا های نهی کننده سیستم معافیتی: رسک ابتلا به سرطان روده در افرادی که دواهای نهی کننده سیستم معافیتی مصرف می‌کنند به شکل چشمگیری بالاست. مخصوصا این احتمال در افرادی که پیوند عضو شده‌اند و از اینگونه دواها مصرف می کنند به مراتب بیشتر است.
  • شکر: نه تنها مرض قلبی و فشارخون بالا، بلکه دیابت هم می‌تواند رسک سرطان روده را افزایش دهد. اگر دیابت نوع۲ ناشی از مقاومت انسولین باشد، این  رسک به مراتب بیشتر است.
  • گوشت سرخ: افزایش بیش از اندازه زیاد مصرف گوشت سرخ می‌تواند رسک سرطان روده را افزایش دهد.
  • فاکتورهای پرخطر دیگر: به جز موارد ذکرشده فوق، برخی عوامل مشخص دیگر نیز رسک این سرطان را افزایش می‌دهند که از آن جمله می‌توان به چاقی، سگرت کشیدن، سن و جنسیت اشاره کرد. طبق تحقیقات مردان مسن بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند و احتمال بروز آن در مردان ۲۵ درصد بیشتر از زنان است.
  • گرفته از وبسایت مهر
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger