مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۱۰/۰۵

بیرون زدن پای جنین از رحم مادر!

در اتفاقی نادر در فرانسه یک جنین ۳۰ هفته‌ای به‌رغم اینکه پاهایش از رحم مادر بیرون زده بود، زنده و سالم به دنیا آمد و اکنون به حیاتش ادامه می‌دهد.
به نقل از ساینس‌آلرت، در این اتفاق کم‌سابقه به‌دلیل بوجود آمدن یک شکاف در جدار رحم مادر، پاهای جنین آویزان شده و مقدار زیادی از مایع آمنیوتیک از بین رفته بود.
این مورد زمانی کشف شد که یک زن 33 ساله برای انجامسونوگرافی در موعد مقرر هفته 22 بارداری به شفاخانه  مراجعه کرد. در آن زمان، وی دارای هیچ علایم غیرمعمولی نبود و فکر می‌کرد که این آزمایش نیز مانند تمام چکاپ‌های سابق است.
اما وقتی که داکتران شفاخانه پوهنتون/ دانشگاه انگرز در فرانسه وی  را مورد بررسی قرار دادند، متوجه شدند که وی دارای یک فتق بزرگ در کیسه آمنیوتیک است.
به غشای محافظتی که جنین در دوران بارداری در آن قرار دارد  کیسه آمنیوتیک می‌گویند.
سونوگرافی نشان داد که این کیسه به دلیل پارگی در جدار سمت چپ رحم دچار انحراف شده است.
داکتران با انجام اسکن‌های بیشتر از طریق تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI دریافتند که طول این پارگی 2.5 سانتی‌متر (1 اینچ) بوده و پاهای جنین تا کمی بالاتر از زانو از رحم بیرون زده است.
این امر سبب شگفتی کادرداکتران شفاخانه شده و آنها اظهار کردند که تا به حال با این مورد نادر مواجه نشده‌اند.
داکتران به مریض توصیه کردند که وجود این فتق در کیسه آب می‌تواند دارای عوارض بالقوه خطرناک برای حاملگی وی از جمله پارگی کامل رحم و یا امکان تولد زودرس شود.
اما این مریض و همسرش تصمیم گرفتند تا روند کامل بارداری را ادامه دهند.
داکتران دلیل اصلی این پارگی را انجام عملیه سزارین در زایمان‌های پیشین دانشتند. زیرا این بارداری ششم مریض بود و او هر پنج فرزند قبلی خود را با عملیات سزارین به دنیا آورده بود.
در حالی که نسجی که برش سزارین بر روی آن انجام شده بود کاملا ترمیم و تقویت شده بود، نواحی اطراف محل جراحی همچنان ضعیف باقی مانده و منجر به این پارگی شدند.
داکتران  اظهار کردند که تکرار عملیه سزارین دارای خطرات زیادی است که این مورد از موارد نادر آن بوده و همیشه اتفاق نمی‌افتد.
این اتفاق بسیار نادر است زیرا معمولا خطر پارگی در طول زایمان رخ می‌دهد اما در این مورد دیواره رحم به دلیل سزارین‌های پیشین بسیار ضعیف شده و خیلی زود این اتفاق افتاده است. خوشبختانه در این مورد جنین سالم ماند.
دو ماه پس از انجام اسکن MRI و در هفته 30 حاملگی سونوگرافی دیگری نشان داد که این پارگی به طول 5 سانتیمتر (2 اینچ) رسیده و دو برابر شده است.
داکتران با دیدن نتیجه این سونوگرافی جدید تصمیم گرفتند که این مریض را بار دیگر تحت عملیات جراحی سزارین قرار داده و فرزند وی را از این طریق به دنیا بیاورند.
نتیجه این عملیات جراحی به دنیا آمدن یک نوزاد پسر 1.385 کیلوگرمی سالم بود.
پس از تولد این نوزاد، داکتران دیواره رحم زن و فتق کیسه آمنیوتیک را ترمیم کرده و مریض پس از درمان تنها پنج روز در شفاخانه مانده و سپس رخصت شد.
شش ماه بعد، هم مادر و هم نوزاد سالم بوده و در شرایط خوبی به سر می‌برند.
اکنون داکتران قصد دارند تا با بررسی بیشتر این مورد سایر داکتران را نیز از وجود چنین اتفاق نادری آگاه کنند.
یافته‌های این تحقیق در The New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger