مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۹/۲۱

تداوی عقامت زنان با ادویه ضد سرطان

دانشمندان پوهنتون /دانشگاه ادینبورگ در دستاوردی نویدبخش برای زنان با عقامت دریافتند که یک دوای رایج ضد سرطان به رشد تخمه های جدید کمک می‌کند.
به گزارش از تلگراف، در این کشف حیرت‌انگیز، محققین ثابت کردند که می‌توان ساعت بدن را برگردانده و تخمدان‌ها را به حالت قبل از بلوغ ترغیب کرد تا طی آن شروع به تولید تخمه جدید کنند.
این کار پیش از این غیرممکن به‌نظر می‌رسید.
زن‌ها با تمام تخمه های خود متولد می‌شوند و به این دلیل است که بارداری با بالا رفتن سن سخت‌تر می‌شود، زیرا تخمه ها پیرتر شده و آسیب می‌بینند یا بطور کامل به پایان می‌رسند.
اما دانشمندان متوجه شدند زنانی که برای سرطان لمفوما هوچکین با ترکیب دوایی موسوم به ABVD (ترکیب دوا های آدریامایسین، بلئومایسین، وینبلاستین و داکاربازین) مورد شیموتراپی قرار گرفته بودند، دارای 100 برابر تعداد تخمه بیشتر در مقایسه با زنان سالم بودند.
آن‌ها دریافتند که دواهای ضد سرطان به دور از بین بردن شانس داشتن یک کودک سالم، ممکن است در نهایت باعث ارتقای باروری زنان شود.
محققین بر این گمان هستند که شاک شیموتراپی احتمالا باعث تحریک حجرات بنیادی تخمدان‌ها برای تولید فولیکول‌های جدید شده است. این ساختارهای مومانند میان خالی می‌توانند تخمه تولید کنند.
در این بررسی، نمونه نسج تخمدان اهدا شده توسط 14 زن سرطانی که تحت شیموتراپی قرار داشتند، به علاوه نسج 12 زن سالم تحلیل شد و مشخص شد که نسج هشت مریض سرطانی تحت درمان ABVD بین چهار تا 10 برابر تخمه بیشتری از نسج زنان تحت درمان‌های متفاوت یا افراد سالم داشت.
این تخمه ها در حالت نابالغ قرار دارند، اما دانشمندان در تلاش هستند تا ابتدا چگونگی شکل‌گیری آن‌ها را کشف کنند و سپس راهی برای بالغ کردنشان پیدا کنند.
هنوز مشخص نیست که تخمه های بدست آمده در این مرحله کاربردی باشند، اما اگر میکانیزم تولید آن‌ها مشخص شود، می‌تواند به دانشمندان در درک چگونگی تولید تخمه بیشتر در زنان کمک کند که تا پیش از ناممکن می‌نمود.
تحقیقات آینده به بررسی تاثیر جداگانه هر یک از چهار دوای مذکور خواهند پرداخت تا درک بهتری از میکانیزم محیطی بدست آید.
این یافته‌ها در مجله Human Reproduction منتشر شده است.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger