مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۹/۰۶

۴۷ فی صد کروموزوم انسان در اشغال ماده‌ای مرموز

کروموزوم به جز ۲۵ هزار ژن (یا بیشتر) ساختارهایی غلاف‌مانند وجود دارند که ۴۷ فی صد از هر کروموزوم را اشغال کرده‌اند.
براساس گزارش ساينس الرت، براي بيش از يك قرن درك بشر از كروموزوم‌ها براساس اين تصور بوده‌است كه اين ساختارها از تركيبي پيچيده از دي ان اي‌ و پروتئيني به نام كروماتين كه در هسته هر حجره ايجاد مي‌شود، تشكيل شده‌است.
از زمان كشف در سال 1882 تاكنون، كروموزم‌ها همواره مورد مطالعه و بررسي قرار داشته‌اند اما جزئيات ساختار دروني آنها همواره براي دانشمندان مرموز باقي مانده‌است، به اين خاطر كه كروموزم‌ها درون هسته حجره كاملا نامرئي هستند و تنها در زمان تقسيم حجروی قابل مشاهده مي‌شوند. بيشتر اطلاعات دانشمندان درباره كروموزم‌ها در حين تقسيمات حجروی به دست آمده‌اند.
از اين رو محققین پوهنتون/ دانشگاه ادينبرگ به منظور بهبود توانايي بشر در مشاهده ساختار داخلی كروموزوم‌ها شيوه‌اي جديد به نام 3D-CLEM اختراع كردند كه تركيبي از ريزنگاري نوري و الكتروني با نرم افزار مدلسازي میکروسافت  است تا اولين تصاوير سه‌بعدي با وضوح بالا را از تمامي 46 كروموزوم انسان ثبت كنند.
پس از مدلسازي طول، عرض، مساحت، حجم و تراكم دي ان اي در تمامي كروموزمو‌هاي انساني، محققین پديده اي مشاهده كردند كه مي‌تواند براي درك آنها از ساختار داخلي كروموزوم‌ها عواقبي بزرگ در پي داشته‌باشد.
محققین در بررسي‌هاي خود دريافتند كه كروماتين تنها 53 تا 70 درصد از كل محتواي كروموزوم را تشكيل داده‌است. ساختاري به نام پيرامون كروموزوم، پديده‌اي كه محققین در گذشته احتمال وجود آن را مطرح كرده بودند اما راهي براي بررسي مقدار آن درون كروموزوم در اختيار نداشتند، مابقي 30 تا 47 درصد كروموزوم را تشكيل مي‌دهد.
اين به آن معني است كه در هر كروموزوم، دي ان اي و پروتئين آن تنها نزديك به نيمي از فضا را اشغال مي‌كنند و مابقي آن در اختيار ساختاري ديگر، ماده پيراموني است.
هنوز كارايي اين ماده پيراموني مشخص نشده‌است اما محققین احتمال مي‌دهند اين ساختار مانند غلاف عمل كرده و كروموزوم‌ها رادر طول تقسيم حجروی از يكديگر مجزا نگه مي‌دارد كه در صورت درست بودن اين فرضيه، اين ماده در جلوگيري از بروز خطا در حين تقسيم حجروی كه ممكن است منجر به نقص‌هاي مادرزادي و ابتلا به انواع سرطان شود، نقشي حياتي به عهده دارد.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger