مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۹/۰۱

تا هنوز در مورد این دوا ها شنیده اید ؟

این شش داوی که از هم اکنون در دسترس قرار دارند، در آینده‌ای نه چندان دور نحوه زندگی کردن، و حتی نحوه مردن ما را تغییر خواهند داد.
1- واکسین سرطان
تحقیقات فعلی درباره سرطان، به جای طراحی دوایی برای علاج سرطان، بر تولیددوا هایی برای کمک به بدن برای اینکه خودش با سرطان مقابله کند، متمرکز می‌شوند.
واکسین‌های سرطان پاسخ‌های طبیعی معافیتی خود بدن را تشدید می‌کنند، به طوری که آنتی‌بادی‌ها (پادتن‌ها) به حجرات سرطانی هجوم می‌برند و مرض را علاج می‌کنند.
در حال حاضر دانشمندان این واکسین را تنها بر روی سرطان جلد ملانوم آزمایش کرده‌اند، و برای این روش تداوی هنوز لازم است که سلول‌های ایمنی مقابله‌کننده با سرطان در آزمایشگاه تغییر داده شوند و بعد دوباره به بدن وارد شوند. اما هنگامی که دانشمندان دریافتند که چگونه حجرات معافیتی را "درون بدن" تغییر دهند، تنها یک تابلیت  یا یک تزریق کافی خواهد بود که بدن شما را وادارد خودش حجرات سرطانی را نابود کند.
2- تابلیت های کنترول باروری مردان
در حالیکه ویاگرا در صدر فهرست دواهای پرفروش در همه زمان‌ها قرار گرفته است، روشن است که در دنیای دوا سازی چه چیزی محبوب است. اما اگر تابلیت کنترول باروری مردان در دسترس قرار گیرد، احتمالا از ویاگرا هم جلو خواهد زد.
با وجود پیشرفت‌های اخیر در تولید تابلیت های  هورمونی که بر تولید اسپرم موثرند و دوا هایی که از انزال جلوگیری می‌کنند، هنوز دوای مطمئن که از باروری مردان جلوگیری کند، در دسترس نیست.
تلاش‌ها برای رسیدن به چنین دوا های  هم با مشکلات فنی مانند میزان بالای عدم پاسخ به دواو هم با مشکلات اجتماعی روبه‌رو بوده است. عده‌ای معتقدند که مردان ممکن است به زنان بگویند دوا های شان را خورده‌اند، بدون اینکه واقعا دوا را خورده باشند.
3- تابلیت های  ضداعتیاد
پیشرفت‌ها در درک عصب‌شناسی اعتیاد مشخص کرده است که اعتیاد به الکهول و مواد مخدر بیش از آنکه یک ضعف شخصی باشد، یک مرض است و شرکت‌های دوایی به دنبال راهی هستند اعتیاد را نیز مانند هر مرض دیگری تداوی کنند.
در حالیکه پیشرفت‌هایی که برای تداوی اختصاصی اعتیاد به الکهول و مواد مخدر به عمل آمده است، دانشمندان  امیدوارند تابلیت های را تولید کنند که "همه" انواع اعتیاد از قماربازی تا بی‌بندوباری جنسی را تداوی کند.
تحقیقات بر تاثیرگذاری بر ناقل عصبی، دوپامین" و ناقل عصبی مهارکننده GABA متمرکز بودهاند. دوپامین یکی از مواد کیمیایی است که احساس لذت را منتقل می‌کند و داکتران  امیدوارند که با مهار کردن دوپامین، مانع لذت ناشی از مصرف ماده اعتیادآور شوند و به این ترتیب اعتیاد را درمان کنند.
4- تابلیت های ورزش
چرا وقت و پول‌ما را صرف رفتن به سالون ورزش کنیم، وقتی با بالا انداختن یک قرص می‌‌توان به همان نتیجه رسید؟ تحقیقات برای تولید یک دوای آشکارا پرفروش آینده تابلیت خواهد بود که اثرات ورزش در بدن را تقلید کند، مدتی است که در جریان بوده است.
این تابلیت که در انستیتوت سالک در کالیفرنیا تولید شده است باعث می‌شود که موش‌های بی‌حرکت - بدون توجه به اینکه تا چه حد تنبل هستند- چربی‌ بیشتری بسوزانند. چنین تابلیت بالقوه می‌تواند راهی برای مقابله با چاقی باشد که یکی بزرگترین مشکلات صحی در جهان بدل شده است.
چنین تابلیت به هم نظام‌های مراقبت‌های صحی کمک خواهد کرد و همه به شما امکان خواهد داد از شر شکم گنده‌تان خلاص شوید بدون اینکه پا به سالون ورزش گذاشته باشید.
5- دوای ضدپیری
در گذشته گفته می‌شد اگر می‌خواهید برای همیشه جوان بمانید یا باید نقاشی از خودتان را در گنجه پنهان کنید یا به دنبال چشمه جوانی بگردید. اما آزمایشات کلینیکی بر روی دوای در حال انجام است که نشانه‌های پیری را متوقف می‌کند و حتی به عقب باز می‌گردانند.
این ماده کیمیایی با نام رزرواتول در پوسته انگور سرخ وجود دارد، ژنی را فعال می‌کند که تصور می‌شود مسئول اثر ضدپیری ناشی از کم کردن کالوری دریافتی از راه رژیم غذایی باشد. نشان داده شده است که تحریک این ژن طول عمر مگس سرکه و موش‌های آزمایشگاهی را می‌افزاید، و دانشمندان امیدوارند که این تابلیت بتواند اثر مشابهی در انسان‌ها داشته باشد.
6- تابلیت حافظه
آیا یادتان نیست که کلیدهای‌تان را کجا گذاشته‌اید؟ ناراحت نباشید، ممکن است در آینده نزدیک دوایی در اختیار شما قرار گیرد که باعث شود هیچگاه چیزی را فراموش نکنید. دانشمندان بر روی طبقه جدیدی از دواها کار می‌کنند که ناقل‌های عصبی مسئول تشکیل حافظه درازمدت را تقویت می‌کنند.
این دواها در اصل برای کمک به مریضان مبتلا به آلزایمر و معلولیت روانی ترتیب شده بودند. برخی نگراننند که چنین تابلیت ها  وضعیتی مانند دوپینگ با استروئیدها در دنیای ورزش پیدا کند.
در حالیکه ریتالین و سایر دواهای درمان‌کننده اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) هم اکنون به طور گسترده‌ای بوسیله دانشجویان برای افزایش تمرکز مورد سوءاستفاده قرار می‌‌گیرند، دور از انتظار نیست که این تابلیت ها به دوای مصرفی دانشجویان در ایام امتحانات بدل شود.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger