مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۷/۲۲

ناامنی شغلی با افزایش خطرشکر ارتباط دارد

یک تجزیه‌وتحلیل جدید نشان می‌دهد که افرادی نگران از دست دادن شغل‌هایشان هستند، با احتمال بیشتری ممکن است دچار شکر تشخیص داده شوند.
به گزارش رویترز یافته‌های این انالیز نشان داد در گروه افرادی که دستخوش به‌اصطلاح «ناامنی شغلی» هستند، در مقایسه با گروه افرادی که نگرانی درباره از دست دادن شغلشان ندارند، به احتمال  ۱۹ درصد بیشتر موارد جدید شکر تشخیص داده می‌شود.
البته این بررسی ثابت نمی‌کند که ناامنی شغلی باعث ایجاد شکر می‌شود. بااین‌وجود جین فری، نویسنده اصلی مقاله این تحقیق گفت: «در حالت ایدئالِ، امیدوارم که یافته‌های این بررسی به کاستن از ناامنی شغلی و افزایش قراردادهای مطمئن شغلی و دستمزدهای معقول بینجامد.»
بر اساس آمار سازمان جهانی صحی از هر ۱۰ نفر بزرگ‌سال در جهان یک نفر دچار شکر است. اغلب این افراد دچار شکر نوع ۲ هستند که هنگامی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند به‌اندازه کافی انسولین تولید کند یا نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهد.
فری از پوهنتون/ دانشگاه بریستول و یونیورسیتی کالج لندن و همکارانش ارقام مربوط به ۱۹ بررسی شامل ۱۴۰۸۲۵ فرد بزرگ‌سال در آمریکا، استرالیا و اروپا را گردآوری کردند که هنگام شروع این بررسی مشغول به کار و عاری از شکر بودند.
در آغاز این بررسی از شرکت‌کنندگان از آنان پرسیده شده بود که آیا نگران از دست دادن شغلشان در آینده نزدیک هستند یا نه. برحسب بررسی‌های متفاوت، ۶ تا ۴۰ درصد پاسخ‌دهندگان به این سؤال پاسخ مثبت داده و گفته بودند نگران از دست دادن کارشان هستند.
میانگین سالانه موارد جدید دیابت در این بررسی‌ها در طول ۱۰ سال بعدی از ۹ مورد به ازای هر ۱۰۰۰۰ شرکت‌کننده تا حدود ۸۵ مورد به ازای هر ۱۰۰۰۰ شرکت‌کننده متفاوت بود.
بر اساس یافته‌های این آنالیز که در ژورنال انجمن پزشکی کانادا منتشر شده است، افرادی که در آغاز بررسی ناامنی شغلی گزارش کرده بودند، در طول دوره پیگیری با احتمال ۱۹ درصد بیشتر مبتلا به دیابت تشخیص داده شده بودند.
هنگامی‌که ریسرچران انالیزشان را به ارقام ۱۵ بررسی محدود کردند که تأثیر سن و جنس را هم بر خطر دچار شدن به شکر نظر گرفتند، بازهم ناامنی شغلی با ۱۲ درصد احتمال بیشتر تشخیص شکرهمراهی داشت.
فری و همکارانش می‌گویند، این انالیز جدید یافته‌های بررسی‌های پیشین را تکمیل می‌کند. ناامنی شغلی قبلاً با شاخص توده بدنی یا بی‌ام‌آی (معیار وزن نسبت به قد) ارتباط داده شده بود. بررسی‌های پیشین همچنین نشان داده بودند که افراد دستخوش ناامنی شغلی در معرض افزایش خطر حمله‌های قلبی و مرگ ناشی از مشکلات قلبی هستند.
بی‌ام‌آی بالا یک عامل خطرساز برای دچار شدن به شکر است و شکر به‌نوبه خود یک عامل خطرساز برای امراض قلبی است.
استرس شغلی ممکن است باعث شود افراد به پرخوری و غرق شدن در رفتارهای ناسالم روی آورند، و هورمون‌های استرس می‌توانند نیز می‌توانند به‌طور مستقیم باعث افزایش وزن شوند و همه این عوامل در افزایش خطر شکر نقش دارند.
البته فری توضیح داد که این انالیز درباره خطر دچار شدن به شکر در گروه بزرگی از افراد بوده است، و اشخاص نباید بیش‌ازحد درباره یافته‌های آن نگران باشند.
او گفت: «ما به یک رویکرد صحی نقوسی و کاستن از قرارگیری افراد در معرض ناامنی شغلی نیاز داریم.»
کارشناسان می‌گویند این یافته‌های جدید هشداری برای افرادی است که با ناامنی شغلی مواجه‌اند، به‌خصوص افرادی که از قبل عوامل خطرساز زیادی برای شکر دارند، مانند مردان و زنان دارای اضافه‌وزن یا زنانی که دچار شکر گذرای بارداری بوده‌اند تا به رفتارهای سالمی مانند ورزش روی آورند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger