مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۷/۱۲

چرا در موقع خواب تشنه می‌شویم؟

یک بررسی جدید بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که تمایل به نوشیدن آب پیش از خوابیدن ممکن است ناشی از تأثیر ساعت داخلی دماغ باشد.
به نوشته لایوساینس چارلز بورک، استاد نورولوژی در پوهنتون/ دانشگاه مک گیل در کبک کانادا و یکی از دو نویسنده مقاله این تحقیقات گفت: «گرچه این بررسی در جوندگان انجام شد، توضیحی درباره علت اینکه ما پیش از زمان خواب احساس تشنگی می‌کنیم و مایعاتی مانند آب یا شیر می‌نوشیم، کمک می‌کند.
اما به گفته این  محققین  تحقیقاتی بیشتری موردنیاز است تا معلوم شود آیا این یافته‌های جدید در انسان‌ها هم کاربرد دارند یا نه.
این محققین قبل از انجام این بررسی جدید می‌دانستند که ظاهراً جوندگان در ۲ ساعت پیش از خواب آب بیشتری مصرف می‌کنند، اما دلیل این افزایش دریافت آب روشن نبود.
محققین در این بررسی از دسترسی ۱۲ موش به آب برای چند ساعت پیش از هنگامی‌که به خواب می‌رفتند،‌ جلوگیری کردند. معلوم شد که این موش‌ها در زمانی که بیدار می‌شدند، به‌شدت دچار کم‌آبی بدن هستند. این نتیجه محققین را به این فکر انداخت که افزایش دریافت آب که مدت کوتاهی پیش از خواب رخ می‌دهد، ممکن است راهی برای محافظت موش‌ها از خودشان در برابر کم‌آبی بدن در مدت زمان خواب باشد.
بااین‌حال این محققین می‌خواستند سازوکاری را که موش‌ها را وادار به نوشیدن بیشتر آب پیش از خواب می‌کند، چیست. آنان می‌خواستند دریابند که آیا حجرات داخل مرکز «آخذه میزان آب بدن» در مغز که احساس تشنگی ایجاد می‌کنند، با بخشی از مغز که ساعت داخلی بدن موش را کنترول می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها در زمان‌های معینی بخوابند و بیدار شوند، ارتباط دارند یا نه.
این ریسرچران  ساعت داخل در مغر موش‌ها را با الکتریستی تحریک کردند و دریافتند که این تحریک ظاهراً باعث افزایش رهایی هورمون وازوپرسین می‌شود که در همان منطقه از مغز تولید می‌شود.
دانشمندان در تجربیات بیشتر در موش‌ها دریافتند که هورمون وازوپرسین درواقع حجرات مغز مربوط با تشنگی را فعال می‌کند.
نتایج این بررسی در ۲۹ سپتمبر در جورنال Nature منتشر شده است.
 بورک گفت که تحقیقات بیشتری لازم است تا معلوم شود آیا سازوکار مشابهی در انسان‌ها هم وجود دارد یا نه. او گفت: «شواهد موردی زیادی وجود دارد که برخی از افراد به‌طورمعمول پیش از رفتن به خواب احساس تشنگی می‌کنند و یک گیلاس آب می‌نوشند، اما درعین‌حال عده زیادی هستند که پس از رفتن به خواب آب نمی‌نوشند و بالاخره گروهی از افراد قبل خواب مایعی نمی‌نوشند زیرا نگران هستند پر شدن مثانه‌شان باعث بیدار شدنشان در شب شود.»
بااین‌حال به گفته این محققین این یافته‌ها ممکن است به محققین کمک کند تا دریابند ساعت داخلی بدن چگونه کار می‌کند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger