مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۸/۰۴

حافظه فوتبالیست‌های کله میزنند بشتر مختل میشود

محققین  به تازگی دریافته‌اند که با سر ضربه زدن به توپ در بازی فوتبال می‌تواند تا ۲۴ ساعت در بازیکنان فوتبال مشکل حافظه ایجاد کند.
براساس گزارش تلگراف، اگرچه مطالعات گسترده‌اي در زمينه خطرات احتمالي ضربه مغزي در حين رقابت‌هاي ورزشي پربرخورد انجام گرفته‌اند، تاكنون هيچ مطالعه منظمي درباره اثرات برخورد توپ‌هاي كوچكتر با سر انسان صورت نگرفته‌است.
محققین پوهنتون/ دانشگاه استيرلينگ براي مطالعه روي اين موضوع از گروهي فوتباليست درخواست كردند تا هر يك 20 بار با سر به توپ‌هايي كه توسط يك دستگاه به سمت آنها پرتاب مي‌شد، ضربه بزنند. اين دستگاه به شكلي طراحي شده تا سرعت و قدرت توپ را برابر سرعت و قدرت توپ در بازي واقعي فوتبال شبيه‌سازي كند.
محققان عملكرد مغز بازيكنان را پيش و پس از اين آزمايش مورد بررسي قرار دادند و دريافتند عملكرد حافظه آنها پس از يك جلسه ضربه زدن، 41 تا 67 درصد كاهش پيدا مي‌كند. به گفته محققین يافته‌ها حاكي از آن هستند كه مغز بلافاصله به ضربه زدن به توپ با سر عکس العمل نشان داده و عملكرد حافظه تاحدي قابل توجه كاهش پيدا مي‌كند.
اگرچه اين تغييرات احتمالي هستند اما محققین احتمال مي‌دهند درصورتي كه چنين تاثيري بارها و بارها تكرار شود مي‌تواند بر سلامت مغز اثرگذار باشد. همچنين محققین هنوز نمي‌دانند تغييرات ايجاد شده در عملكرد حافظه به حالت عادي باز مي‌گردند يا در مغز باقي مي‌مانند.

فوتبال معمولا با ضربه‌هاي سر مداوم و شديد همراه است كه اين موضوع باعث شده تا داکتران  نگران اثرات طولاني مدت اين ضربات براي بازيكنان باشند. ضربه‌هاي مغزي وارد شده در ورزش با ابتلاي ورزشكاران به امراض انحطاط عصبي و انسفالوپتی مزمن پس از سانحه در ارتباط است.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger