مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۷/۲۸

احیای حس لامسه در مریض قطع نخاع با کمک تراشه‌های مغزی

قراردادن ابزار کاشتنی درون مغز یک مریض توانست حس لامسه او را بازگرداند،‌این اولین‌بار است که از چنین ابزاری برای در یک مریض مبتلا به آسیب نخاعی استفاده می‌شود
براساس گزارش ديسكاوري، مریض كه به واسطه آسيب نخاعي كه به آن دچار شده، توانايي حركت را نيز از دست داده‌است، اكنون مي‌تواند با كمك اين شيوه درماني لامسه را از طريق بازوي روباتيكي كه با ذهنش كنترول مي‌شود، دوباره تجربه كند.
اين مریض كه ناتان كوپلند نام دارد، در غرب پنسيلوانيا زندگي مي‌كند و در سال 2004 در اثر تصادف رانندگي، گردن و نخاع وي دچار آسيب‌ديدگي جدي شد و وي از قفس سينه به پايين فلج كامل شد، به شكلي كه توان حركت دادن اعضاها و حس كردن را به طور كامل از دست داد و براي انجام فعاليت‌هاي روزانه‌اش به كمك اطرافيان نيازمند شد.
پس از اين تصادف كوپلند مجبور شد درسش را نيمه رها كند و پس از آن براي حضور در آزمايش‌هاي کلینیکی مرتبط با آسيب‌ديدگي‌اش اعلام داوطلبي كرد.
در بهار سال 2015 دو تراشه كوچه به اندازه دكمه درون بخشي از مغز به نام غشاي سوماتوسنسوري يا حسي بدني مغز او كاشته شدند كه كنترول لامسه به ويژه در دست‌ها را به عهده دارد. هر تراشه مجموعه‌اي از 32 الكترود سوزن مانند به پهناي دو ميكرون دارد. اين تراشه‌ها كه توسط شركت بلك‌راك در سالت‌ليك ساخته شده‌اند،‌مي‌توانند نورون‌هاي درون مغز را به صورت الكتريكي تحريك كرده و حس لامسه را در مریض ايجاد كند.
به گفته رابرت گانت  ار بخش اعصاب پوهنتون/ دانشگاه پيتزبورگ تا به امروز تمامي تلاش‌ها در راستاي احياي حس لامسه با استفاده از تراشه‌هاي كاشتني تنها روي حيوانات انجام گرفته‌است و يا در آنها از الكترود‌هاي بزرگي استفاده شده‌است.
مطالعات پيشين كه با استفاده از اين تكنيك اجرا شده‌اند و به ريزتحريك‌سازي ميان‌غشايي شهرت دارد، در حيوانات نتايج اميدوار كننده‌اي از خود نشان داده‌است، با اين همه تاثير آن تا به امروز روي انسان ناشناخته بود.
محققین با انجام جراحي‌هاي مغزي كه در آن مریض به هوش بوده‌است، به مناطق ايجاد حس لامسه در مغز پي برده‌اند، اما معمولا الكترود‌هاي به كار گرفته شده در اين جراحي‌ها هزار برابر بزرگتر از الكترودي است كه در مغز كوپلند به كار گرفته شده‌است. به گفته محققین هرچه الكترود‌ها بزرگتر باشد،‌دقت حس ايجاد شده كاهش پيدا مي‌كند.
در آزمايش جديد كه در دوره‌اي 6 ماهه انجام گرفته‌است، محققین دريافتند تراشه‌هاي مغزي مي‌توانند حس لامسه طبيعي از قبيل گرما يا فشار را در فرد ايجاد كنند. علاوه بر اين، محققین دريافتند حس لامسه ايجاد شده در او حسي است كه در بخش‌هاي بالايي كف دست و در چهار انگشت دستش احساس شده‌است.
كوپلند مي‌گويد مي‌تواند تمامي انگشتان دستش را احساس كند، گاه اين حس به شكل عبور جريان برق است و گاه مانند وارد آمدن فشار اما در بيشتر مواقع وي مي‌تواند انگشت‌هايش را با دقتي بالا احساس كند و به گفته وي،‌93 درصد از اين حس‌ها طبيعي هستند.
كوپلند پس از اتصال تراشه‌ها به يك بازوي روباتيك نيز توانست لامسه را تجربه كند. زماني كه بازوي روباتيك جسمي را لمس مي‌كرد مریض كه چشمانش بسته شده بود،  مي‌توانست در 84 درصد موارد به درستي لمس كردن را احساس كند.
دو تراشه ديگر نيز در بخش غشاي موتوري مغز كوپلند كاشته شده‌است،‌بخشي از مغز كه كنترول حركات داوطلبانه را به عهده دارد. در آزمايشي ديگر وي توانست با استفاده از اين الكترود‌ها كنترول يك بازوي روباتيك را با كمك ذهنش به عهده بگيرد. محققین اكنون در تلاشند در مرحله بعدي آزمايش‌هاي خود حس حركت را با لامسه تلفيق كنند..
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger