مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۶/۲۵

ذات‌الریه یا مرض سینه و بغل(pneumonia) چیست؟

ذات‌الریه، سینه‌‌و بغل یا پنومونی به معنای التهاب کیسه‌های هوایی ریه‌ها به علت عوامل بیماری‌زا است که باعث پرشدن این کیسه‌ها از مایع می‌شود.
برای مقایسه در نظر داشته باشید که سرماخوردگی بینی و گلو را درگیر می‌کند، برونشیت مجاری‌هوایی را گرفتار می‌کند و ذات‌الریه بخش‌های مرطوب و گرم و تیره خود ریه را دچار می‌کند.
علائم ذات‌الریه ممکن است شامل سرفه، تب، لرز، درد قفسه سینه، خستگی و نفس تنگی  باشد.
هر کسی ممکن است دچار ذات‌الریه شود، اما افراد سگرت کش، افراد در سنین بالاتر و مبتلایان به امراض مزمن ریوی در معرض خطر بیشتر به این مرض هستند.
عوامل مریضی زای گوناگونی شامل باکتریا ها، ویروس‌ها و به طور نادرتر فنگس ها و مایکوپلاسما ذات‌الریه ایجاد می‌کنند.
شایع‌ترین علت ذات‌الریه در بزرگسالان باکتریا ها هستند که در راس‌ها آن‌ها باکتریا استرپتوکوکوس نومونیا (پنوموکوک) و در رده‌های بعدی باکتریهای هموفیلوس اینفلونزا، لژیونلا نومونیا و استافیلوکوک اورئوس قرار می‌گیرند.
ویروس‌ها هم می‌توانند ذات‌الریه ایجاد کنند و در رأس آنها ویروس آنفلوانزا قرار می‌گیرد. آنتی‌بیوتیک‌ها بر باکتریاها مؤثر هستند، اما بر روی ویروس‌ها تاثیری ندارند.
فنگس ها ندرتاً به خصوص در افراد دچار نقص معافیتی مانند مبتلایان به ایدز و سرطان ممکن است ذات‌الر ایجاد کنند.
بالاخره مایکوپلاسما نومونیا - ارگانیسمی است که گرچه باکتریا شمرده می‌شود، اما دیواره حجروی به دور غشای حجروی اش ندارد، بنابراین بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر بر سایر باکتری‌ها مانند پنی‌سیلین که به دیواره حجروی حمله می‌کنند، بر آن بی‌اثر هستند.
شدت ذات‌الریه به همان اندازه علل به وجود آورنده آن متنوع است. در یک طرف طیف شکل خفیف مرض قرار می‌گیرد. این شکل خفیف مرض را در محاوره ذات‌الریه سرپایی (walking pneumonia) می‌گویند، چرا که ندرتاً باعث می‌شود نتواند به کارش ادامه دهد و نیاز به بستری پیدا می‌کند و در طول چند روز حتی بدون تداوی آنتی‌بیوتیکی بهبود پیدا می‌کنند.
در طرف دیگر طیف اشکالی شدیدتر ذات‌الریه قرار دارند که در افرادی که مرض زمینه‌ای یا نقصان معافیتی  دارند، رخ می‌دهند و ممکن است بهبودی از آنها هفته‌ها طول بکشد و در مواردی حتی مرگبار باشند.
افراد ممکن است در جامعه به باکتریا های عامل ذات‌الریه آلوده شوند و این مرض را بگیرند. از طرف دیگر افراد ممکن است در هنگام مراقبت‌های صحی در شفاخانه  دچار ذات‌الریه شوند، این شکل کسب‌شده در شفاخانه  ذات‌الریه بسیار شدیدتر است و اغلب باکتربا های مقاوم به دوا در ایجاد ان ذیدخل هستند.
واکسین برای پیشگیری از ابتلا به انواع شدیدتر ذات‌الریه ناشی از باکتربا پنوموکوک وجود دارد، مراکز کنترول و پیشگیری امراض آمریکا به افراد بالای ۶۵ سال توصیه می‌کنند، این واکسین را تزریق کنند.
تزریق واکسن آنفلوآنزا هم می‌تواند از ذات‌الریه ناشی از جلوگیری کند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger