مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۵/۲۲

اندازه دور کمر عامل مهم در بروز چربی جگر است

مطالعات جدید محققین نشان می‌دهد که اندازه دور کمر یکی از مهم‌ترین عوامل بروز کبد چرب غیر الکولی است.
، عموم افراد بر این باورند كه اضافه وزن یكی از مهمترین عوامل خطر بروز كبد چرب غیر الكولی است؛ در حالیكه مطالعات مربوط به كبد محققین انجمن اروپا نشان می دهد سایز دور كمر یكی از مهمترین دلایل بروز كبد چرب غیر الكولی است و حتی افراد لاغری كه دور كمر بزرگی دارند، در معرض این مرض قرار دارند.
این مطالعه نشان می‌دهد زنان با دور كمر بالای 35 اینچ (88.9 سانتی متر) و مردان با دور كمر بالای40 اینچ (101.6 سانتی متر) در معرض مرض های متابولیك (تركیبی از شکر، فشار خون بالا و چاقی) قرار دارند و همین امر احتمال ابتلا به كبد چرب غیر الكولی را افزایش می‌دهد.
با توجه به گزارش محققین كلینیك كلیولند آمریكا، وجود چربی در كبد طبیعی است ولی زمانی كه این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از 5 تا 10 درصد از وزن كبد شود، عارضه ای به نام كبد چرب به وجود می آید. دو نوع كبد چرب الكولی و غیر الكولی وجود دارد.
كبد چرب الكولی به دلیل مصرف الكول بوجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به كبدچرب الكولی را افزایش می‌دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به كبد چرب غیرالكولی مشخص نیست؛ ولی محققین احتمال می دهند سن، اضافه وزن، دیابت و كلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند كه در مطالعات جدید آمده است سایز دور كمر فاكتور مهمتری نسبت به اضافه وزن است.
متاسفانه این عارضه در مراحل اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت مرض علایمی مانند احساس خستگی، كاهش وزن و اشتها، زرد شدن جلد، ضعف، حالت دلبدی، سردرگمی و اختلال حافظه درمرض دیده می شود. بزرگ شدن كبد، احساس درد در مركز و قسمت فوقانی راست شكم و تیره شدن جلد گردن و زیر بغل یا مشاهده لكه های تیره، برخی از علایم دیگر كبد چرب هستند.
هیچ تداوی خاصی برای این عارضه وجود ندارد و معمولا كنترول وزن و ‌شکر در این حالت توصیه می شود. داکتران معمولا به مریضان توصیه می كنند وزن خود را كاهش دهند و روزانه حدود 30 دقیقه پیاده روی كنند. محدود كردن غذاهای پركاربوهایدبت مانند نان، برنج، کچالو  جواری و نوشیدنی های شیرین برای كنترول كبد چرب مفید است. از طرفی داکتر ان توصیه می كنند كه كلسترول خون با اجتناب از مصرف غذاهای چرب كنترول شود و‌ به جای غذاهای چرب و شیرین و گوشت سرخ، از میوه و سبزیجات و گوشت سفید استفاده شود.نتایج این مطالعه در كنگره كبد اروپا در بارسلونا مطرح شده است.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger