مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۵/۱۷

انگور میوه‌ای هزاران ساله است که برای صحت قلب خیلی ها مفید است


هزاران سال است که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان انگور می‌خورند و نسبت به ارزش غذایی آن آگاه هستند. باید بدانید که هر 100 گرام از این میوه حاوی 82 گرام آب، 0.10 گرام فایبر، 18 گرام کربوهیدرات، 0.65 گرم پروتئین، 0.40 گرم لیپید و 68 کیلوکالری است. علاوه بر این انگور حاوی آنتی‌اکسیدانت ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به سلامت قلب و افزایش امید به زندگی کمک می‌کنند.
  • چرا انگور چرا قلب؟
انگور به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدانت های متنوع و پولیفنول‌هایی که در دانه‌های آن وجود دارد به سلامت قلب کمک می‌کند. پولیفنول‌ها مالیکول‌هایی هستند که با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و به کاهش فشارخون کمک کرده و سلامت قلب را ارتقا می‌دهند. این ترکیبات مفید خاصیت انعطاف‌پذیری اعیه های  خونی را بالا می‌برند. انگور به ویژه سرشار از فلاوونوئیدها است که بسیار قوی بوده و حافظ سلامت سیستم قلب و اوعیه هستند.
باید بدانید که یکی از رنگدانه‌های موجود در انگور سزخ (نه سفید) کرستین است که تأثیر ویژه‌ای در تنظیم میزان کلسترول خون و ممانعت از اکسایش کلسترول بد خون می‌شود. حتماً می‌دانید که افزایش کلسترول باعث بروز پلاک‌هایی در رگ‌ها شده و در نهایت منجر به مسدود شدن آن‌ها می‌شود. یادتان باشد که انگور همچنین حاوی پوتاشیم است که تأثیر بسزایی در سلامت قلب دارد چون به کنترول فشارخون کمک می‌کند.
سفید یا سرخ؟ مسئله این است!
حتماً می‌دانید که انواع انگور با رنگ‌های مختلف وجود دارد که هر کدام خواص خاص خود را دارند. در خصوص تأثیر انگور روی قلب بهتر است در بین انگور سفید و سرخ به سراغ دومی بروید. بدون شک بین این دو تفاوت وجود دارد البته نه زیاد! در هر حال نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که پولیفنول‌های موجود در انگور سرخ دو برابر بیشتر از هم نوع سفید آن است. بنابراین خاصیت آنتی اکسیدانی آن نیز دو برابر بیشتر است.به همین دلیل نیز تأثیر بیشتری در سلامت قلب دارد.
همان طور که می‌بینید قلب ما سرخ است و انگور سرخ شبیه آن و تأثیرگذارتر بر آن است. پس برای سلامت گنجینه‌تان انگور سرخ میل کنید.انگور یا آب انگور؟
اگر تا اینجا متقاعد شده‌اید که انگور برای سلامتی مفید است احتمالا این سوال به ذهنتان رسیده این میوه را به چه شکلی باید مصرف کرد. بهتر است بدانید فرقی نمی‌کند. شما به هر شکلی که دوست دارید انگور میل کنید. مصرف آن به صورت میوه یا آب انگور خواص انگور را وارد بدنتان خواهد کرد. توصیه می‌کنیم برای افزایش میزان مصرف این میوه پرخاصیت از آن در سالاد میوه نیز استفاده کنید. اگر طرفدار آب میوه‌ها هستید سعی کنید از انواع خانگی آن‌ها استفاده کنید.
  • تکلیف کشمش چه می‌شود؟
کشمش نیز اثرات خود را بر بدن دارد. یادتان باشد که کشمش پرکالوری‌تر از انگور تازه است و البته برای ورزشکاران بسیار مفید خواهد بود. باید بدانید که هر 100 گرام کشمش 267 کیلوکالوری دارد در حالی که کالوری همین میزان انگور تازه زیر 100 کالوری است. اگرشکر دارید بهتر است از مصرف کشمش زیاد بپرهیزید.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger