مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۴/۱۴

پیوند فک سه بعدی روی صورت یک بیمار سرطانی

گروهی از متخصصان و جراحان آمریکایی موفق شدند برای یک مریض نجات‌یافته از سرطان فک سه‌بعدی چاپ کرده و آن را به صورت وی پیوند بزنند.
براساس گزارش گيزمودو، شرلي اندرسون مریض  مصاب سرطان بود كه به شدت به فك مصنوعي نياز داشت، زيرا از سال 1998 وي به سرطان زبان مبتلا شد و كمي پس از آن شیموتراپی را آغاز كرد و جراحان تلاش كردند بخش‌هايي از فك او را
با راديوم جايگزين كنند، اما اين عمليات موفقيت‌آميز نبود و وي به فك مصنوعي نيازمند شد.
تراويس بليچي متخصص ساختاعضا هاي مصنوعي فكي و صورتي  پوهنتون /دانشگاه اينديانا، براي اندرسون فك مصنوعي ساخت كه به دليل بزرگي بيش از اندازه اندرسون تنها چهار ساعت توانست آن را تحمل كند. از اين رو بليچي جستجو براي يافتن راه حلي ديجيتال را آغاز كرد و به تدريج به چاپ سه‌بعدي رو آورد.
براي چاپ اين فك ابتدا مدل ديجيتالي از صورت مریض  ايجاد شد تا جزئيات دقيق اين استخوان به دست بيايد تا داکتران  بتوانند موادي سبك‌تر را در ساخت اين فك مصنوعي به كار بگيرند. براي ساخت اين اندام مصنوعي داکتران  از تكنيكي جديد به نام شرلي استفاده كردند كه تلفيقي از تكنيك‌هاي مدرن و سنتي است. ابتدا قالب صورت مریض با استفاده از چاپگر سه‌بعدي ايجاد شد و از فضاي ميان چانه و فك مریض براي ساخت فكي واقع‌گرايانه و سبك استفاده شد.
در نهايت فكي كه با استفاده از مواد موجود در بازار چاپ شد، بسيار سبك و متناسب با ساختار صورت از آب درآمد تاحدي كه اندرسون مي‌گويد فک بر روی صورت وی به راحتی قرار گرفته و باعث جلب توجه دیگران نمی شود.
متخصصان براين باورند با توسعه این روش می توان در آینده شاهد توليد و چاپ سه‌بعدي و سريع اندام‌‌هاي از دست رفته مریضان  مبتلا به سرطان و یا قربانيان سوانح مختلف بود.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger