مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۲/۱۵

خطا های طبابت سومین قاتل امریکایی ها


 
براساس گزارش نگران‌کننده جدیدی، احتمال اینکه فردی به دست داکترش کشته شود بسیار بالاتر از آن است که دراثر ابتلا به یک مرض تنفسی یا دیابت جانش را از دست بدهد.
براساس گزارش واشنگتن‌پست،‌ درحقيقت خطاهاي طبابت، چه در حين جراحي رخ دهند و چه در اثر تجويز دوز نادرستي از دوا ها ، سومين دليل اصلي مرگ در ايالات متحده به شمار مي‌روند.
پس از بررسي ارقام رسمي دليل مرگ و مير افراد طي دوره‌اي هشت ساله،‌محققین دريافتند سالانه بيش از 250 هزار نفر در آمريكا به دليل خطاهاي طبی جان خود را از دست مي‌دهند. اين يعني 9.7 درصد از تمامی آمار مرگ در آمريكا.
اين به آن معني نيست كه داکتران  از عمد به مریضان آسيب رسانده يا آنها را به كام مرگ مي‌كشانند، بلكه خطاهايي كه در اين گزارش به آنها اشاره شده‌اند خطاهايي ساده و صادقانه بوده‌اند. اما با اين وجود رويداد‌هايي کشنده از خطاي طبابت نيز در اين گزارش وجود دارند: سرطان و امراض قلبي.
به گفته محققین پوهنتون /دانشگاه جانز هاپكينز،‌ ظاهرا انسان‌ها بيشتر از آنكه در اثر ابتلا به مرض جانشان را از دست دهند،‌ در اثر تحت مراقبت قرار گرفتن جان مي‌بازند. 
نگران‌كننده‌ترين بخش اين گزارش درباره اين است كه اگرچه همواره داستان‌هايي درباره به‌هوش آمدن مریض حين جراحي و يا تشخيص نادرست يك مرض شنيده مي‌شوند، اما بيشتر انسان‌ها نسبت به تداوی های  طبی احساس امنيت دارند.
محققین  معتقدند اين شكل تفكر از آنجا ريشه مي‌گيرد كه مراكز كنترول و پيشگيري از امراض معمولا تنها دلايل اساسي مرگ افراد را در گزارش مرگ وي ثبت مي‌كنند و خطاهاي طبابت كه منجر به مرگ فرد شده‌است را درنظر نمي‌گيرند. براي مثال اگر جراحي حين انجام عملیات ريه مریض را به اشتباه شكاف دهد و به آن آسيب وارد آورد و فرد در اثر خونريزي جانش را از دست دهد، دليل مرگ وي مرض قلبی وعایوی  ذكر مي‌شود نه خطاي داکتر .
از اين رو محققین در نامه اي سرگشاده كه به همراه مقاله خود منتشر ساخته‌اند، از مراكز تداوی و پيشگيری از امراض در آمريكا درخواست كرده‌اند كه شيوه جمع‌آوري ارقام را درباره آمار مرگ و مير افراد تغيير دهدو خطاي طبابت را نيز به ليست دلايل مرگ و مير اين كشور، سومين دليل اصلي مرگ و مير، بيافزايد.
محققین  جانز هاپكينز براي اينكه دريابند سالانه چند نفر در اثر خطاي طبابت  جانشان را از دست مي‌دهند، چهار مطالعه مجزا را كه از سال 200 تا 2008 درباره دلايل مرگ افراد انجام شده‌بودند را بررسي كردند و سپس با استفاده از ارقام پذيرش شفاخانه ها، دريافتند در سال 2013 نزديك به 251454 مرگ به دليل بروز خطا در سيستم طبابت  رخ داده‌است.
در ادامه ليست دلايل مرگ در آمريكا را مشاهده مي‌كنيد:
1- امراض قلبي- 614348 مرگ
2- سرطان- 591699 مرگ
3- خطاي طبابت- 251454 مرگ
4- امراض مزمن تنفسي- 147101 مرگ
5- تصادف- 136053 مرگ
6- سكته مغزي-133103 مرگ
7- آلزايمر- 93541 مرگ
8- ديابت- 76488 مرگ
9- آنفلوآنزا/ذات‌الريه-55227 مرگ
10- امراض كليوي- 48146 مرگ
در ليست دلايل مرگ افراد در مراكز تداوی و پيشگيري از امراض خطاي طبابت  اصلا به حساب نمي‌آيد و نبود اين عامل به آن معني است كه كسي به فكر رفع آن نخواهد‌افتاد. به گفته محققین درحال حاضر امراض قلبي و سرطان در مركز توجه آمريكايي‌ها قرار دارند،‌ اما از آنجايي كه خطاهاي طبابت در ليست وجود ندارد، كسي به آن توجهي نمي‌كند.
براساس اين گزارش مهم‌ترين چالش براي رفع اين مشكل يافتن راهي براي تشويق داکتران  است تا خطاهاي خود را گزارش كرده و درباره آن بحث و گفتگو كنند بدون اينكه سابقه بدي براي آنها ثبت شود.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger