مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۲/۱۳

آلودگی هوا ممکن است خطر چندین نوع سرطان را افزایش دهد



یک بررسی جدید نشان می‌دهد که قرارگیری درازمدت در معرض ذرات کوچک معلق آلوده  هوا- ناشی ازموتر ها  ، لاری ها ، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی- با افزایش خطر مرگ به علت چندین نوع سرطان ارتباط دارد.
به گزارش هلث‌دی نیوز جی نیل تامسِ، استاد اپیدمیولوژی در پوهنتون/ دانشگاه بیرمنگام در انگلستان و سرپرست این تحقیق گفت: «آلودگی هوا عاملی قابل اصلاح است که آشکارا صحت عمومی را به خطر می‌اندازد.»
گرچه این بررسی ثابت نمی‌کند که این ذرات معلق آلوده  واقعاً علت ایجاد سرطان هستند، اما تامس گفت: «به زبان ساده، هر چه میزان این ذرات در هوا بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر است.»
این بررسی که شامل بیش از ۶۶۰۰۰ ساکن سالمند هنگ‌کنگ بود نشان‌دهنده افزایش خطر مردن ناشی از سرطان حتی با افزایش‌های اندک در میزان قرارگیری به ذرات کوچک معلق آلوده  هوا بود که با مقیاس میکروگرام در مترمکعب اندازه‌گیری می‌شوند. برای مثال، این تحقیقات می‌گویند خطر عمومی مردن به علت سرطان با هر ۱۰ میکروگرام در مترمکعب افزایش قرارگیری در معرض این ذرات ۲۲ درصد افزایش می‌یابد.
به نظر می‌رسید این افزایش خطر برای برخی از سرطان‌ها بیش از سرطان‌های دیگر است: این تحقیقات گفتند که افزایش آلودگی هوا با ۴۲ درصد افزایش خطر مردن به علت سرطان‌های بخش فوقانی مجرای هاضمه  و ۳۵ درصد افزایش خطر مردن به علت سرطان کبد، مجرای صفراوی، کیسه صفرا و لوزالمعده است.
تامس گفت: «این بررسی همراه با تحقیقات موجود بیانگران است که سایر نفوس های شهری دیگر ممکن است در معرض خطرات مشابهی باشند. دلالت‌هایی این یافته‌ها برای شهرهای مشابه دیگر در سراسر جهان این است که آلودگی را باید با حداکثر سرعت ممکن کم کرد.»
به گفته تامس، گرچه نقش آلودگی هوا در ایجاد سرطان کاملاً درک نشده است، اما ممکن است شامل نقایص ترمیم DNA، تغییرات در پاسخ معافیتی یا التهاب باشد که رشد اوعیه های خونی  جدید را باعث می‌شوند و به سرطان امکان انتشار می‌دهند. او گفت که در سرطان حهاز هاضمه  آلودگی با فلزات سنگین ممکن است بر باکتریاهای روده اثر بگذارد و رشد سرطان را تشدید کند.
در این بررسی معلوم نبود که آیا هر یک از این افراد پیش از شروع بررسی سرطان داشته‌اند یا نه. محققین  این ساکنان را تا سال ۲۰۱۱ دنبال کرده بودند. علل مرگ بر اساس ثبت متوفیات هنگ‌کنگ به دست آمده بود.
این محقیقین برای اندازه گرفتن ذرات کوچک آلودگی هوا به تخمین‌های بر اساس ارقام ماهواره‌ای و پایشگرهای کیفیت‌ها تکیه کرده بودند. این محقیقین  همچنین یافته‌هایشان را با توجه به سگرت کشیدن افراد تعدیل کردند و مرگ‌هایی را که تا سال اول پس از وارد شدن افراد به مطالعه رخ داده بود، از بررسی‌شان کنار گذاشتند.
سوزان گپستو، معاون رئیس بخش اپیدمیولوژی در جامعه سرطان آمریکا گفت: «این بررسی به مجموعه افزایشی شواهدی افزوده می‌شود که نشان می‌دهند آلودگی هوا ممکن است با سرطان‌های دیگری به جز سرطان ریه همراهی داشته باشد.»
یافته‌های این بررسی در ۲۹ اپریل  در جورنال اپیدمیولوژی، شاخص‌های محیطی و پیشگیری سرطان منتشر شد.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger