مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۱/۰۸

فواید صحی باقلی (باقلا )



باقلی ویا هم باقلا  از جمله گیاهانی است که کاشت آن در دنیا سابقه بسیار طولانی داشته و دارای خواص فراوانی است.
باقلی گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن تا 80 سانتیمتر می رسد .برگ‌های آن متناوب و مرکب بوده که دارای برگچه‌هایی به شکل تخم‌مرغ است. گل‌های باقلی درشت و سفید و دارای لکه‌های سیاه و یا بنفش است . میوه آن که همان باقلی است دارای غلافی پوشیده از کرک به طول تقریبا 12 سانتیمتر است. در هر غلاف تعدادی دانه قرار دارد. گل و شاخه گل‌دار ، میوه و تخم باقلی مصارف طبی دارند.سرشار از فیبر است.
باقلی مانند سایر لوبیاها سرشار از فایبر بوده که به عمل هضم کمک کرده و عمل دفع را آسانتر می‌سازد. لوبیاها سرشار از فایبرهای غذای  هستند که با پاک کردن ذرات موجود در خون که می‌توانند منجر به امراض  قلبی شوند سطح کلسترول و تری‌‌گلیسیرید خون را تنظیم و کنترول می‌کنند.
علاوه بر آن مصرف فایبر باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود از اینرو برای مریضان  شکر مصرف آن توصیه می‌شود. مصرف فایبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد چرا که به حرکت سریع‌تر غذاها در بدن کمک کرده و باعث پیشگیری از ماندن غذاهای سرطان‌زا در بدن می‌شود.
سرشار از پوتاشیم است.
باقلی سرشار از پوتاشیم بوده که تاثیرات مفیدی بر سطح فشارخون دارد. پوتاشیم سومین ماده معدنی مورد نیاز بدن است. کمبود این ماده معدنی در بدن منجر به ایجاد رخوت و سستی، عمل نامنظم قلب، استرس و زودرنجی می‌شود.
البته استفاده بیش از حد پوتاشیم خطراتی را نیز به دنبال خواهد داشت و حتی داکتران نیز در تجویز مکمل‌های پوتاشیم به مریضانی که مطمئن هستند دارای کمبود این ماده معدنی هستند، تامل می‌کنند.
پوتاشیم موجود در مواد غذایی مانند باقلی جایگزین بسیار محفوظ تری برای حفظ سطح سالم پوتاشم در بدن هستند.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger