مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۵/۰۱/۱۱

کشف قدیمی‌ترین سیستم عصبی جهان در فسیل ۵۲۰ میلیون ساله


 
شناسایی فوسیل‌های یک موجود باستانی شبیه به میگو با سر زره‌پوش که حاوی قدیمی‌ترین و محافظت‌ شده‌ترین سیستم‌ عصبی بوده، می‌تواند به دانشمندان در کشف تکامل سیستم‌های عصبی حیوانات زنده امروزی کمک کند.

 این بقایای جالب توجه به یک موجود مشابه سخت‌پوستان موسوم به " Chengjiangocaris kunmingensis " تعلق دارد که 520 میلیون سال قبل در محل کنونی جنوب چین می‌زیسته است.
این فوسیل‌ها یک طناب عصبی شکمی دارند که در کل بدن گسترش یافته و خوشه‌های قابل مشاهده بافت عصبی در کنار این طناب مانند مهره‌های درون یک نخ وجود دارند. دانشمندان دریافتند که حتی سازه‌های منفرد عصبی در این بقایا قابل شناسایی هستند.آن‌ها متوجه شدند که توده‌های حجرات عصبی یا گانگلیون‌ها در کنار طناب عصبی شکمی بتدریج کوچکتر شده‌اند و کوچکترین حجم‌ها، آن‌هایی بودند که از سر موجود دورتر بودند. محققین همچنین دریافتند که گانگلیون‌ها با جفت پاها مرتبط بودند که با پیشروی در بدن حیوان، کوچکتر شده بودند.
موجودات دیگر دارای سیستم عصبی " Chengjiangocaris kunmingensis " با انواع موجود در کرم‌های مدرن خاص مشابه بودند، اما در بندپایان این گونه نبود که این امر، سرنخی از چگونگی سازگار شدن سیستم‌های عصبی با تکامل یافتن اشکال مختلف حیات در این تبار خویشاوند به دانشمندان ارائه کرده است.
" Chengjiangocaris kunmingensis " در دوره کامبرین می‌زیسته‌ که طی آن، حیات بسرعت متنوع شده است. این موجودات به گروهی از اجداد بندپا موسوم به"fuxianhuiids " تعلق دارند که اجداد حشرات، عنکبوتیان و سخت‌پوستان محسوب می‌شوند و دارای سر و پای ذره‌پوش، بدن‌های قطعه‌قطعه و چندین پا بوده‌اند. آن‌ها احتمالا در ته دریا زندگی می‌کرده‌اند و غذا را با یک جفت عضله بزرگتر در نزدیک سرشان در دهان می‌گذاشتند.
تحقیقات پیشین در مورد این دوران از حیات به توصیف فوسیل‌هایی پرداخته بودند که شواهدی از مغز اجداد بندپایان را ارائه می‌کردند، اما این تحقیق نخستین نمونه‌ای است که یک سیستم عصبی کامل را با جزئیات بسیار دقیق از این دوران باستانی توصیف کرده است.
این تحقیق در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger