مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۲/۱۳

معجزه های زردک که به تازگی کشف شده میرود



محققین اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که زردک و هر آن چه حاوی رنگدانه‌ی بتاکاروتن است در کاهش سرطان سینه مؤثر عمل می‌کند.
نتایج  تحقیقاتی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسید زردک و البته رنگدانه‌ی بتاکاروتن موجود در آن خطر ابتلا به سرطان ثدیه ها را به میزان 60 درصد کاهش می‌دهد.
محققین اروپایی برای رسیدن به این نتیجه تأثیر این ترکیب را روی 1500 زن مبتلا به تومورهای ثدیه و 1500 زن بدون تومور بررسی کردند.
آن‌ها در خصوص عادت‌های غذایی این خانم‌ها بررسی کرده و میزان بتاکاروتن و همچنین دیگر مواد مانند ویتامین C و لیکوپن خون این خانم‌ها را آزمایش کردند.
  • تا 60 درصد کاهش در برخی مریضان
یک سوم سرطان‌های ثدیه ها  ناشی از تومورهایی است که دارای گیرنده‌های استروجن نیستند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد مواد غذایی حاوی بتاکاروتن مانند زردک ومرچ دلمه‌ای خطر رشد این نوع تومورها را به میزان 40 تا 60 درصد کاهش می‌دهند.
استروجن یک هورمون زنانه است که می‌تواند باعث افزایش رشد حجرات سرطانی ثدیه ها شود. ممکن است روی  نسج تومور، گیرنده‌های استروجن وجود داشته باشند و به این ترتیب استروجن باعث تحریک رشد سرطان شود. البته تومورها می‌توانند خبایث یا سلیم  باشند.
محققین به این نتیجه رسیدند بتاکاروتن تأثیری روی تومورهایی که دارای گیرنده‌های استروجنی هستند ندارد.
به گفته‌ی محققین نتایج به دست آمده مهر تأییدی است بر تأثیر تغذیه‌ی سالم روی سلامتی بدن.
محققین می‌گویند که از سال‌ها پیش دریافته‌اند که داشتن تغذیه‌ی سالم که حاوی سبزیجات مفیدی مانند زردک است به کاهش خطر ابتلا به سرطان ثدیه ها کمک می‌کند چون باعث حفظ وزن مناسب می‌شود.
محققین از خانم‌ها درخواست می‌کنند که از افزودن سبزیجات حاوی بتاکاروتن و لیکوپن مانند زردک، مرچ دلمه‌ای، بادنجان رومی و غیره غفلت نکنند.
منبع:تیبان 
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger