مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۲/۱۲

ویروس باکتریا خور ..."فاگو درمانی"



یک شیوه درمانی فراموش‌شده، استفاده از ویروس‌های کشنده باکتریا ها ، دوباره برای مقابله با انتانات باکتریایی مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش رویترز این درمان جایگزین که «فاگو درمانی» نامیده می‌شود و در آن از گروهی از ویروس‌ها به نام باکتریوفاژها یا ویروس‌های باکتریاخوار استفاده می‌شود و  تاکنون در طبابت غالب نادیده گرفته شده بود، در ۱۵ سال گذشته توجه‌های زیادی را به‌خصوص در کشورهایی در فرانسه، بلجیک و ایالات‌متحده به خود جلب کرده است.
علاقه دوباره به این شیوه تا حدی ناشی از معضلی افزایش سویه‌های باکتریایی کشنده مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها یا «ابرمیکروب‌ها» است که سازمان صحی دنیا اخیراً آن را یک «بحران جهانی صحی» اعلام کرد.
مارگرت چن، رئیس سازمان صحی دنیا نیز اخیرا درباره یک «عصر پسا آنتی‌بیوتیکی» هشدار داد که در آن انتانات عادی دوباره به عواملی مرگبار تبدیل می‌شوند.
آلن دوبلانش، داکتر که پیشگام  احیای این شیوه درمانی در فرانسه است، می‌گوید: «فاگو درمانی به خصوص بر انتانات درگیرکننده استخوان‌ها و مفاصل موثر است، اما همچنین می‌تواند برای انتانات مجرای ادراری، ریوی و چشم استفاده شود.
این شیوه که در طول جنگ جهانی اول شناسایی شد و در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰میلادی گسترش یافت، عوارض جانبی نامطلوب معدودی دارد.
دوبلانش ادعا می‌کندکه ۱۵ مریض دچار انتان عمدتاً پس از حوادث ترافیکی را که آنتی‌بیوتیک‌ها بر آن‌ها مؤثر نبودند، درمان کرده است.
درمان با این روش معمولاً برای چند هفته طول می‌کشد و عموماً نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های خط آخر که ممکن است هزینه‌ای ده‌ها هزار دلاری داشته باشند، ارزان‌تر هستند.
اما مشکل این است که شرکت‌های دواسازی علاقه‌‌ای به این شیوه درمانی نشان نمی‌دهند، عمدتا به این خاظر که نمی‌توان برای ویروس‌ها خق انحصاری یا پتنت به دست آورد. از طرف دیگر بازده سرمایه‌گذاری بر روی این شیوه کم است.
گرچه جتذ شرکت تازه‌تاسیس در اروپا سرمایه‌گذاری بر روی فاگو درمانی را آغاز کرده‌اند، اما چرخه آزمایشات کلینیکی ممکن است دست کم یک دهه به طول انجامد، بنابراین این  سرمایه‌گذاری در درازمدت و شاید با احتمال موفقیت کم - بازده خواهد داشت
اتحادیه اروپا یک آزمایش کلینیکی به نام Phagoburn را شروع کرده است تا آزمایش درمان‌های بر اساس ویروس بر روی افراد دچار سوختگی شدید را آزمایش کند. نیمی از گروه ۲۰۰ نفری شرکت‌کننده با شیوه‌های معمول و نیم دیگر با فاگو درمانی معالجه می‌شوند.
کارشناسان می‌گویند این شیوه جایگزین درمان آنتی‌بیوتیکی نیست، بلکه می‌تواند مکمل آن باشد.
داکتر دوبلانش نیز درباره انتشار احتمالی ویروس‌های درمانی در محیط‌ هشدار داد و گفت استفاده طبابت از آن‌ها باید به صورت کامل نظارت‌شده باشد.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger