مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۱/۲۶

تابلیت های زینک ممکن است از سرما خوردگی پیشگیری کند

گرچه مصرف ویتامین C به صورت مکمل برای پیشگیری یا تداوی سرماخوردگی مطرح شده است، شواهد علمی درباره تاثیربخشی آن در این مورد در نیست، اما در مقابل مصرف تابلیت های  زینک که ممکن است به پیشگیری سرماخوردگی کمک کند.


دانشمندانی علم طب در سال 2011 در یک بازبینی بررسي‌هاي انجام‌شده بر روی افرادی که اخیراً سرماخورده بودند، گروهی را که  شروع به مصرف تابلیت های  زینک کرده بودند با گروهی که فقط دارونما مصرف کرده بودند، مقایسه کردند. افرادی که زینک مصرف کرده بود، دوره کوتاه‌تر سرماخوردگی داشتند و شدت علائمشان کمتر بود.
 زینک یک عنصر نادر است که حجرات دستگاه معافیتی برای کارکردشان به آن متکی هستند. مصرف نکردن زینک به‌اندازه کافی (میزان توصیه‌شده محققین پوهنتون  هاروارد 15 تا 25 میلی‌گرام در روز است) می‌تواند بر کارکرد حجرات T و سایر حجرات معافیت تأثیر بگذارد.
اما همچنین مهم است که در مصرف زینک زیاده‌روی نکرد، چرا  که مصرف مقادیر زیاد این دوا  در واقع ممکن است با کارکرد دستگاه معافیتی تداخل کند و نتیجه‌ای متضاد با اثر مطلوب به وجود آورد.
شهرت ویتامین C به عنوان پیشگیری‌کننده از سرماخوردگی که در دهه 1970 با ادعاهای لینوس پائولینگ برنده جایزه نوبل  دراین‌باره آغاز شد، و به تولید و عرضه انواع تابلیت های  ویتامین C انجامید، جاروجنجالی بیش نیست.
بررسی‌های متعدد نشان داده‌اند که مصرف  ویتامین ‍C نمی‌تواند از دچار شدن به سرماخوردگی جلوگیری کند.
برای مثال یک بازبینی 29 آزمایشات  در سال 2013 که شامل 11300 نفر می‌شد، نشان داد كه ویتامین C هیچ اثر مداومی بر مدت یا شدت سرماخوردگی ندارد.
تنها موردی که این محققین تا حدودی منافع مصرف  ویتامین C را مشاهده کردند در دوندگان ماراتون، اسکی‌بازها سربازان در تمرین‌ها در مناطق قطبی بود و حتی در این جمعیت‌های کوچک اثر مشاهده‌شده اندک بود. محققین با توجه به این یافته‌ها می‌گویند: «عدم تأثیر  ویتامین سی در کاهش میزان وقوع سرماخوردگی در جمعیت عمومی بیانگر آن است که مصرف  ویتامین سی به‌طور روتین توجیهی ندارد.»
بنابراین به‌جای مصرف نوشیدنی‌های گازدار مملو از ویتامین C بهتر است این ویتامین را از غذایتان به دست آورید. توت‌زمینی و بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌های دیگر منابع اصلی ویتامین C هستند. 
و اگر میزان کافی زینک در رژیم غذایی‌تان ندارید، می‌تواند مصرف زینک را امتحان کنید. نخود، لوبیا سرخ، سمارق و گوشت مرغ  (به خصوص بخش‌های سرخ آن) غنی از زینک هستند و تابلیت های  مکیدنی حاوی زینک را نیز می‌توانید از دواخانه‌ها تهیه کنید.
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger