مطالب جدید
دوکـــتوران افغانســـتان

تغذیه

داخله

اخبار طبی

۱۳۹۴/۱۱/۱۸

اسفرزه برای صحت خیلی خوب است





خواص اسفرزه به لاغری ختم نمی‌شود. این تخمه‌ها قادرند روده‌ها را پاک کنند، گلوکوز خون را کاهش دهند، قبضیت و اسهال را تداوی کنند و غیره.
اسفرزه گیاهی برآمده از آسیا، اروپا و افریقای شمالی است. تخمه اسفرزه خواص فوق‌العاده‌ای دارد. این دانه‌های کوچک در آب حل شده و 10 برابر اندازه‌ی خود حجیم و لعاب‌دار می‌شوند.گفته می‌شود که غلاف یا پوشش بیرونی این تخمه‌های ریز باعث لاغری می‌شود. البته خواص اسفرزه به لاغری ختم نمی‌شود. در این مطلب علاوه بر تأثیر آن در کاهش وزن، گوشه‌ای از خواص دیگرش را نیز بررسی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.
اسفرزه چگونه لاغر می‌کند؟
غلاف تخمه‌ی اسفرزه به طور مستقیم باعث چربی سوزی نمی‌شود. در واقع این دانه‌های کوچک باعث کاهش میزان چربی‌های جذب‌شده توسط بدن می‌شوند. به خاطر اینکه می‌توانند مواد غذایی مصرف‌شده را خیلی زود از بدن خارج کنند. در نتیجه بدن زمان کمی برای جذب چربی بیشتر خواهد داشت.
غلاف یا همان پوشش تخم اسفرزه همچنین با بهبود هضم مواد غذایی و بدون جذب زیاد آن‌ها و همچنین کمک به پاک‌سازی بدن و حجیم شدن در معده به لاغری کمک می‌کند. حجیم شدن اسفرزه داخل معده باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت شده و سیستم هاضمه از آن برای دفع هرچه بیشتر مواد چرب و توکسین‌ها استفاده می‌کند. با این وجود باید بدانید که مصرف اسفرزه به تنهایی برای کاهش وزن و لاغری کافی نیست. در کنار مصرف این دانه‌های ریز باید تعادل غذایی را رعایت کرده و ورزش کنید.
می‌توانید از تخم یا پودر اسفرزه به عنوان دوای برای لاغری استفاده کنید. برای این کار کافی است که ده تا بیست دقیقه قبل از غذا آن را مصرف کنید. اسفرزه سرشار از فایبرهای غذایی است و بهتر است در ابتدا به میزان کم مصرف شود.
معمولاً روی پودر اسفرزه میزان مصرف آن نیز ذکر می‌شود. در ابتدا نصف این میزان ذکرشده را با یک گلاس  بزرگ شیر یا آب‌میوه‌ی خانگی بدون بوره افزوده، مخلوط کرده و میل کنید. می‌توانید میزان مصرفتان را به مرور و در عرض 3 هفته بیشتر کنید. اگر از تابلیت اسفرزه استفاده می‌کنید آن را نیم ساعت قبل از غذا با یک گلاس بزرگ آب میل کنید.
اسفرزه برای پاک سازی بدن از ضایعات خوب است
غلاف تخمه‌های اسفرزه به دفع ضایعات قدیمی که حدود 2 تا 5 کیلو از وزن بدن هر فردی را تشکیل می‌دهند کمک می‌کند. اگر شما به طور مرتب اسفرزه مصرف کنید به بدنتان کمک خواهید کرد که از شر ضایعات و مواد زائد انباشته در آن خلاص شود. در نتیجه احساس سبکی زیادی خواهید کرد و اندازه‌ی دور شکمتان کوچک‌تر خواهد شد.
اسفرزه برای پاک سازی کولون (رورده های بزرگ ) خوب است 
تأثیر  پاک کنندگی اسفرزه بسیار بالاست به طوری که می‌تواند باعث پاکی چشم‌گیر کولون شود. مصرف تخمه اسفرزه باعث دفع ضایعات، احساس سبکی و کنترول مشکلات مربوط به روده‌ها یعنی قبضیت، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و اسهال می‌شود. این دانه‌های ریز برای افرادی که از هموروئید یا همان بواسیر رنج می‌برند نیز مفید است. می‌توانید میزان و روش مصرف آن را از عطار یا دواساز بپرسید.
اسفرزه برای کاهش قند خون
اسفرزه با آن قد و قواره‌ی کوچکش قادر است میزان قند خون، میزان انسولین، میزان کلسترول بد خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی وعایوی  را کاهش دهد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند مواد غذایی سرشار از فایبرهای غذایی به کاهش میزان قند خون و انسولین مریضان شکر ها کمک می‌کند. از آنجایی که غلاف اسفرزه نیز سرشار از فایبرهای غذایی است مصرف آن برای کاهش قند خون و انسولین توصیه می‌شود. نتایج تحقیقات  همچنین نشان می‌دهند که میزان بالای فایبرهای غذایی روی میزان کلسترول خون نیز تأثیر گذاشته و باعث کاهش آن می‌شود. در نتیجه اسفرزه نیز می‌تواند کلسترول بد خون را کاهش داده و خطر ابتلا به امراض قلبی وعایوی را نیز کاهش دهد.
اسفرزه برای مقابله با قبضیت و اسهال
فایبرهای موجود در غلاف تخمه اسفرزه برای بهبود قبضیت و درعین‌حال اسهال مفید است. از این دانه‌های ریز همچنین برای تداوی هموروئید (بواسیر) و امراض دیگر روده‌ها نیز می‌شود استفاده کرد.
نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که مخلوط کردن اسفرزه با آب باعث حجیم و لعاب‌دار شدن این دانه‌های ریز می‌شود که به حرکت و انقباض بیشتر روده‌ها کمک کرده و مواد غایطه را از سیستم هاضمه خارج می‌سازد. در کشورهای آسیایی و اروپایی و آمریکایی از این دانه‌های ریز به عنوان ضد قبضیت ها استفاده می‌شود.
در مورد اسهال باید بگوییم که اسفرزه به طور قابل‌ملاحظه‌ای آب داخل لومن جهاز هاضمه را می‌گیرد و مواد غایطه را سخت تر کرده و به آرامی عبور می‌دهد.

منبع: تبیان
 
Copyright © 2013 وبسایت دوكـتوران افغانستان
Distributed By Free Premium Themes. Powered byBlogger